Nya perspektiv på flykt i höstens böcker
Nya perspektiv på flykt i höstens böcker
Artiklar

Nya perspektiv på flykt i höstens böcker

Av: Johanna Stenius
Publicerad: 08 september 2017

Bland flera av höstens titlar kan vi skönja en röd tråd, färgad av såväl krig och förföljelse som av drivkraft och viljan att leva. De handlar om flykt och erbjuder nyanseringar av människorna som tvingas lämna för att kunna leva.

Det finns många sätt att skildra flykt på. Ta en resväska till exempel. Den kan beskrivas som noga packad med det mest väsentliga och ett innehåll som planerats och förberetts under lång tid. Ifall att. Men den kan även vara fylld med ägodelar nertryckta huller om buller, saker som greppats i farten för att inget alternativ gavs. Och det kan vara frånvaron av en väska. Ett helt livs tillhörigheter som reducerats till kläderna på kroppen.

I höstens bokskörd finner vi många titlar som har just detta gemensamt – temat flykt. Flykt från en regim, från krig, från ett liv som gått i spillror. Även om beröringspunkterna i tematiken är desamma är sätten på vilka de tar sig uttryck oändliga.

Och i varje skildring samsas dessutom både mörker och ljus. För ur upplevelsen av flykt kan goda saker växa sida vid sida med de mörka. Som den gemenskap och sammanhållning som binder samman de flyende syskonen Anna och Erik i Jerker Virdborgs Sommaren, syster. Eller viljan att förstå, skapa opinion och förändra som driver Soran Ismail genom Absolut svensk.

– Erfarenheten av flykt behöver inte bara vara ärr utan det finns också väldigt mycket positivt så som drivkraft, viljan att leva och att sedan inte ta det livet för givet. Jag tror någonstans att man måste ha varit med om svåra saker för att verkligen kunna uppskatta att man lever, säger Golnaz Hashemzadeh Bonde.

I hennes nya bok Det var vi får läsaren följa Nahid som flytt från Iran under revolutionen och som många år senare diagnosticeras med cancer. Hon är då strax över 50 och möter sjukdomsbeskedet med glödhet ilska – ilska över hur livet blev och över det som inte blev. Vid hennes sida står dottern Aram som både försöker hantera beskedet om att den enda kvarvarande föräldern ska dö och moderns förakt mot livet som svek henne.

För den som i första hand skapar sin bild av flykt genom nyhetsrapporteringarna är det lätt hänt att se den som en isolerad händelse: en människa flyr och sedan gör hen inte det längre. Föreställningen om händelsen är då att när någon slutat fly ska hen tänka på andra saker, som att integreras och acklimatiseras. Kanske tänker den som själv försonats från flykt att det som hänt måste lämnas där bakom för att siktet inställt på framtiden alls ska fungera. Men en del av ett liv försvinner inte oavsett hur mycket omvärlden förväntar sig det. En insikt som huvudkaraktären i Anne Swärds fjärde roman Vera tvingas förlika sig med.

Den unga Sandrine kommer till Sverige 1945 med en främlings resväska i handen, en kniv från sin förlorade kärlek i fickan och ett oönskat barn i magen. Hon möter läkaren Ivan och blir, sjutton år gammal, ingift i överklassfamiljen Ceder. En familj som inte döljer vare sig sina misstankar kring hennes förflutna eller missnöjet med hennes oförmåga att helt gå upp i sitt nya liv som ung hustru och mamma.

Men hennes flykt är inte bara den från krig och ockupation, utan från en människa som är ”högst mänsklig, men samtidigt demonisk”, som författaren själv uttrycker det. En man som hon dessutom, för sin överlevnads skull tvingas hålla fast vid, något som också kommer att bli den verkliga skuggan som förföljer henne efter flykten. Så även om Sandrines öde är sammanvävt med kriget är hennes egentliga flykt den från en mänsklig demon och hans avtryck på hennes värld. På så vis blir den också en flykt som många utan erfarenhet av krig kan känna igen sig i. Även i Hakan Gündays Mer är dessa monstermänniskor högst närvarande, men perspektivet vänt: här är det nioåriga Gaza som fostras till att bli andra människors demon genom sin fars människosmuggling. Även han blir en mörkrets gestalt som flyende tvingas ha i sin närhet för att öka chanserna att överleva. Pojken Gaza som lär sig att räkna skallar istället för människoliv:

Antalet skallar man levererar måste vara lika stort som det antal man tog emot. Det spelar inte den minsta roll om de tror att de rymmer från helvetet för att ta sig till paradiset eller inte. Vi fraktade kött. Bara kött. (utdrag ur Mer av Hakan Günday)

Så varför kommer dessa böcker, med så olika perspektiv på temat flykt, just nu?
– Jag tycker mig se det mönstret varje år och att vissa teman tenderar att dyka upp i flera författarskap samtidigt är knappast en slump. Vi författare andas och lever ju samma samtid under arbetets gång och det avspeglas i våra böcker. Vilka frågor som bränner just nu i samhället blir väldigt tydligt, säger Anne Swärd.

Och av dessa nya titlar att döma tycks det som bränner vara viljan att lyfta det som inte lyfts tillräckligt: människoliven bakom resväskorna. Helt enkelt hur den långa rad av händelser som en flykt utgör påverkar en persons identitet, framtid och slutligen människorna som kommer efter.

Kanske erbjuder litteraturen helt enkelt en nödvändig nyansering av människor som flytt och insikten om att de först och främst är just det – människor, med såväl ljus som svärta. När insikten – om att en flykt alltid är från något men samtidigt också alltid till något annat – inte infinner sig i vårt medvetande kan litteraturen påminna oss, precis som Nahid gör:

Man lämnar inte för att man gett upp. Man lämnar för att göra något, bygga upp något. Bygga upp något som är ett långfinger i ansiktet på den skit som hände. Folk tittar på mig som att jag vore ett offer. De förväntar sig att jag ska vara svag, överkörd. Jag som flyktingkvinna. Jag förstår inte hur de tänker. Förstår de inte att jag är här för att jag är stark? (utdrag ur Det var vi av Golnaz Hashemzadeh Bonde)

Av Karin Andersson

Böckerna som nämns i texten är:

Sommaren, syster av Jerker Virdborg

Det var vi av Golnaz Hashemzadeh Bonde

Absolut svensk av Soran Ismail

Vera av Anne Swärd

Mer av Hakan Günday

Missa inget

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En sida till? Fortsätt läs!