Frågor och svar

Vilka är SelmaStories? 

SelmaStories är en plats för bokälskare. Reportage, intervjuer, igenkänning för boknördar och inte minst boktips inom precis alla ämnen.

Jag vill tipsa om en bok eller ett ämne ni borde uppmärksamma, hur gör jag?

Vad kul! Skicka ett mejl till redaktion@selmastories.se

Hur funkar det när jag köper böcker på selmastories.se? 

När du köper böcker på Selmastories.se hanteras själva beställningen och betalningen av vår partner Spotin. Böckerna skickas sedan hem till dig direkt från vårt lager.

Vad är Spotin?

Spotin är en extern partner vars ordersystem/webshop-lösning vi använder på Selmastories.se. De administrera din beställning och skickar den vidare till vårt kund- och leveranssystem. SelmaStories är alltså den säljande parten med fullt ansvar och Spotin hjälper oss bara med att hantera kundernas ordrar.

Varför finns inte alla böcker ni skriver om att köpa?

Ibland har vi inte möjlighet att erbjuda försäljning av de böcker vi skriver om. Detta kan t.ex. bero på att de är så pass gamla att vi inte har dem i lager längre eller att det är böcker som kommer från ett mindre förlag som vi inte har i lager. Men vi vill ju såklart ändå tipsa om dem eftersom vi gillar dem så mycket. Då hänvisar vi istället till att de t.ex. finns att låna bibliotek eller om de finns att köpa hon någon av våra partners så länkar vi dit.

Hur lång är leveranstiden? 

I normala fall levererar vi din beställning inom 4 – 7 dagar.

Vad kostar frakten? 

32 kr

Skickas alla böcker i en beställning tillsammans? 

Ja, men om någon bok skulle bli försenad delar vi upp beställningen så att inte hela beställningen drabbas av förseningen. Självklart står vi för det extra portot.

Kan ni se till att min beställning hamnar på ett särskilt utlämningsställe?

Vi kan tyvärr inte påverka Postens val av utlämningsställe. Hör av dig till ditt lokala postkontor så kan de kanske hjälpa dig.

Hur gör jag om jag vill returnera ett köp? 

Du har full ångerrätt i 14 dagar från det att du har fått dina varor levererade. Du ansvarar själv för att varorna kommer i retur till oss. Din retur skickas som brev eller paket. Bifoga alltid följesedeln med din retur så vi kan registrera returen rätt. Bifogar du inte följesedeln kan vi inte returföra ordern och ej heller återbetala aktuellt belopp. I de fall att du tappat bort följesedeln, kontakta kundservice kundservice@selmastories.se så vi kan ge dig rätt uppgifter att märka returen med.

Hur gör jag om jag vill reklamera ett köp?

Om leveransen är felaktig, kraftigt försenad eller om varan är skadad, gör du en reklamation till vår kundservice på kundservice@selmastories.se. Kundservice ger dig då en fri returkod, som du anger direkt på paketet när du skickar tillbaka den felaktiga/skadade varan till oss. Vi skickar såklart en ny vara om du så önskar alternativt ersätter dig för erlagd betalning. Reklamation ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom tre år.

Hur kontaktar jag SelmaStories?  

Om du har frågor kring din order av böcker du köpt hos SelmaStories kontaktar du oss via mej eller telefon. 
Mejl: kundservice@selmastories.se (vi besvarar vanligtvis mail inom 3 arbetsdagar)
Telefon: 063 – 197 349 (öppet mån-fre kl 8-16)
Om du vill komma i kontakt med SelmaStories redaktion gör du det via mejl till redaktion@selmastories.se.

Hur använder ni er av cookies? 

SelmaStories använder så kallade cookies och andra liknande tekniker för att se hur SelmaStories digitala tjänster används och för att anpassa användarupplevelsen.
Cookies består av små textfiler och är ett mycket vanligt hjälpmedel på internet. Cookie-filerna läses och lagras av webbläsaren i den utrustning som används för att besöka webbplatserna. SelmaStories kunder och registrerade användare samtycker till användningen av cookies.
Användaren kan ställa in sin webbläsare att blockera cookies och kan ta bort redan lagrade cookies. Detta kan i vissa fall försämra funktionaliteten och upplevelsen av webbplatsen. Läs mer om cookies på www.minacookies.se

Hur behandlar ni mina personuppgifter?

Vi använder dina personuppgifter för att kunna fullfölja vårt köpeavtal med dig och erbjuda Bonnierkoncernen håller ett register över koncernens kunder och användare som har registrerat sig eller köpt något hos Bonnier. Registret innehåller personuppgifter som namn, födelsedata, postadress, telefonnummer, elektroniska adresser, leverans- och betalnings- och inköpsuppgifter, profilering baserad på adress, samt uppgifter baserade på användning av digitala tjänster. Uppgifterna används av Bonnier för fakturering, information och leverans av produkter, samt marknadsföring och som underlag för statistik och produktutveckling. Uppgifterna kan ligga till grund för att Bonnier, och i förekommande fall våra samarbetspartners, ska kunna anpassa innehåll, annonser och erbjudanden. Uppgifterna analyseras och grupperas inför urval, prioritering och planering av kontakter med kunden/användaren. Till uppgifterna kopplas en eller flera markörer om vilken typ av anpassning av webbtjänster och marknadskommunikation som riktas mot användaren, så kallad profilering.