Argas Bibliotekstantens tio budord: "Du skall icke skylla ifrån dig när du lämnar tillbaka försenade lån"
Arga Bibliotekstantens tio budord:
Böckerna

Arga Bibliotekstantens tio budord: "Du skall icke skylla ifrån dig när du lämnar tillbaka försenade lån"

Av: Arga bibliotekstanten
Publicerad: 15 juni 2018

Det är inte svårt att uppföra sig på ett bibliotek – åtminstone inte om man har Arga Bibliotekstantens tio budord med sig. Läs en ny krönika av Internets mest ärliga boknörd!  

Det finns egentligen inga regler för hur man uppför sig på bibliotek, annat än att iaktta vanligt jäkla hyfs. För de som inte fått lära sig det kommer här några handfasta råd, som jag kallar Argas budord.

 1. Du skall icke utgå från att vi är tankeläsare

Om du slänger fram lånekortet på disken utan förklaring är det svårt förstå vad som menas. Vill du kolla ditt konto, beställa något, byta pinkod, eller har du tappat tungan och meddelar dig nu via kast med litet kort?

 

2. Du skall icke kalla oss Ööööh, Döh eller Hörru

Det finns faktiskt ingen som heter så. Se oss i ögonen och säg t.ex ”Hej, kan du hjälpa mig med…” istället för att skrika och vifta från långt håll. Vi är tjänstemän, inte tjänstefolk.

 

3. Du skall icke heller tro att du är den enda som behöver hjälp

Personalen kan inte omedelbart släppa allt de har för händerna bara för att du glömt hur man skriver snabel-a eller vill veta var taxeringskalendern står. Så länge det inte är hjärt- och lungräddning som krävs får du vänta på din tur som alla andra.

 

4. Du skall icke skylla ifrån dig när du lämnar tillbaka försenade lån

Du har fått ett kvitto, du vet var biblioteket ligger, det finns öppettider och annan information på nätet och i skriftlig form och det går att ringa.

 

5. Du skall heller icke skylla dina egna tillkortakommanden på personalen

Det går inte låna utan leg eller eget lånekort, ens om du har hand om dina barnbarn på semestern. Det hjälper inte ens med ett förtrytsamt ”Nähä, tanten VILL inte att vi ska låna böcker” och ett förebrående stirrande på oss om det stackars barnet brister i gråt.

 

6. Du skall icke förvänta dig att vi ska göra ditt jobb

Om du t.ex tänkt starta företag och sälja gardiner till Ryssland (true story), varken kan eller hinner personalen göra din hemsida, översätta från svenska till ryska och sätta sig in i tull- och exportregler. Du bör alltså inte bli besviken eller tycka det är vårt fel om du nu inte kommer tjäna storkovan på textilexport.

 

7. Du skall icke utgå från att alla förändringar är till för att jävlas med dig

System kommer alltid uppdateras eller bytas ut, hyllor behöver flyttas. Det finns många sätt att fråga vänligt om du inte hittar något men ”Var ni gömt kopiatorn nu då?” är enbart kontraproduktivt.

 

8. Du får gärna känna dig som hemma men gör dig icke alltför hemmastadd

Tidningar lägger du där du tog dem så andra också får en chans att läsa, och möblerar du om är vi tacksamma om du ställer tillbaka allt på sin plats. Dina blöta underkläder vill vi inte se hänga på tork ovanpå på datorerna och färga håret, koka pasta i vattenkokare eller idka älskog får du faktiskt göra någon helt annanstans.

 

9. Du skall icke ifrågasätta vår kompetens förrän vi bevisat motsatsen

Detta gäller särskilt SÄH, Struntviktiga Äldre Herrar, som har en tendens att tro att kvinnlig personal egentligen inte förstår sig på teknik. Själva har de minsann använt en kopiator förr och ”då gick det att få färgkopior från ett svartvitt original, men ni har förstås inte fått lära det er än?”.

Det är också de som oftast möblerar om eftersom de insisterar på att visa var skåpet egentligen ska stå.

 

10. Du skall gå hem utan knot när vi stänger på det att du kommer vara hjärtligt välkommen när vi öppnar igen

 

Missa inget

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En sida till? Fortsätt läs!