Visst har du varit med om att du tittat på en riktigt spännande film för att i eftertexterna läsa ”The story is based on real events”. Nog kändes den då ännu mer spännande? Kittlade det inte till lite extra i magen när du insåg att det du precis sett och engagerat dig i inte enbart var resultatet av någons fantasi – utan faktiskt har hänt i verkligheten?
Och lika troligt som det är att du upplevt kittlet är det sannolikt att du inte är ensam. Vi har en kollektiv fascination av det verklighetsbaserad och det är just detta som krimjournalisten och författaren Tina Frennstedt utforskar i sin deckarserie inspirerade av verkliga fall.
— Kriminaljournalistiken är väldigt bred, men det är dessa ouppklarade fall som verkligen har stannat kvar hos mig, berättar Tina Frennstedt som har arbetat med krimjournalistik i närmare 15 år för Expressen, Aftonbladet och tv-programmet Brottscentralen.
I den första boken Cold Case: Försvunnen binds två historier från verkligheten ihop till en fiktiv: händelserna kring Annikas försvinnande är fritt baserade på det som skedde i Mariestad 1992 när Helena Andersson försvann efter en utekväll. Fallet är fortfarande ouppklarat och vad som verkligen hände Helena får vi kanske aldrig veta.
Nu är Tina Frennstedt aktuell med den andra delen, Cold Case: Väg 9, där en kontroversiell konstnärinna hittas död. Nära liket hittar man en märklig lera som visar sig vara identisk med den som fanns på brottsplatsen utanför Ystad där den unga pianisten Max Lund mördades för 15 år sedan. Till en början finns inga uppenbara kopplingar mellan offren, men nyheter startar en kedja av dramatiska händelser på Österlen. Även den här boken baseras på ett verkligt fall.
En del verklighet och en del fiktion. Riktiga händelser som kläs i ny skrud anpassad för deckarläsaren. Så vad är det som egentligen lockar så med det verklighetsbaserade i berättelsen?
— Jag tror att det är ganska djupt mänskligt att vilja dyka ner i verkliga händelser. Om man tänker efter är det märkligare att man finner någon annans fantasi väldigt intressant, trots att många fantastiska berättelser så klart kommit fram på det sättet. Men egentligen finns det tillräckligt mycket att ta från sådant som hänt på riktigt, säger Tina Frennstedt.
Som en som har följt flera ouppklarade fall under många år har Tina haft mycket kontakt med offrens anhöriga. Hon har då sett hur det faktum att ingen skyldig hittas blir ett dubbelt trauma för de närstående – och ibland för en hel bygd.
— Även när jag blandar verklighet och fiktion måste jag såklart göra avvägningar i skrivandet av hänsyn till anhöriga. Men min erfarenhet säger ändå att många närstående vill att det skrivs om de här fallen – tystnaden kring dem blir som en dubbelbestraffning.
Uppmärksammade dokumentärer och granskningar, kriminalpoddar och verklighetsanknutna tv-serier – ja visst är det så att vårt intresse av verkliga brott har fått en rejäl plattform att stå på. Och kanske finns en del av förklaringen till fascinationen av verklighetsbaserade deckare också i den tillfredsställelse det innebär att vara delaktig i lösningen av något som i den verkliga motsvarigheten förblir ouppklarat – även om det så bara är genom att läsa en bok?
— Det hjälper ju inte Helena eller hennes anhöriga på något sätt att min fiktiva polis klarar upp fallet. Men till skillnad från i verkligheten så måste det lösas i böckerna och visst finns det en tillfredsställelse i att fylla i luckorna, säger Tina Frennstedt.