Deras relationspodd blev en romantisk och dramatisk ljudboksföljetong i tio avsnitt
Författare

Deras relationspodd blev en romantisk och dramatisk ljudboksföljetong i tio avsnitt

Allting började för några år sedan när Marit Danielsson och Magnus Abrahamsson startade relationspodden Skilsmässopodden. Det skulle snart visa sig att ämnet var lika delar provocerande som engagerande. Ur detta föds så idén om att skapa en fiktiv berättelse på temat. Och varför inte en ny typ av berättelse – en ljudboksföljetong.

Av: Johanna Stenius
Publicerad: 25 april 2019

Allting började för några år sedan när Marit Danielsson och Magnus Abrahamsson startade relationspodden Skilsmässopodden. Det skulle snart visa sig att ämnet var lika delar provocerande som engagerande. Ur detta föds så idén om att skapa en fiktiv berättelse på temat. Och varför inte en ny typ av berättelse – en ljudboksföljetong.

Bakom ljudboksföljetongen Skilsmässobyrån gömmer sig inte bara en, utan hela tre författare. Marit Danielsson, Renée Lilliecreutz och Magnus Abrahamsson har skrivit en romantisk och dramatisk ljudboksföljetong i tio avsnitt.

– I Sverige pratar vi mycket om hur vi ska ”rädda” krisande relationer, men nästan aldrig om hur vi ska göra om de inte går att rädda. Hur separerar vi på bra, eller bästa möjliga sätt? Och framförallt, hur gör vi separationen så bra som möjligt för barnen som inte alls valt detta.

När två blir tre

Renée Lilliecreutz är en av tre författare bakom Skilsmässobyrån. Under många år skrev hon noveller, pjäser och diktsamlingar i hemlighet, med siktet mot att en dag bli författare, men familj och karriär kom emellan. Drömmen levde dock kvar och när hon fick förfrågan om att vara medförfattare till Skilsmässobyrån, tackade hon genast ja. Inget kunde hindra henne.

I Skillsmässobyrån får vi följa Hannes Fors, en ung, charmant och tävlingsinriktad advokat, skicklig i rätten men trasslig i privatlivet. När han möter konkurrenten och kändisadvokaten Amina – gift, tvåbarnsmor och många år äldre – inleds en kärlekshistoria med många fler hinder än möjligheter. Varje avsnitt är ett nytt spännande fall där excentriska klienter söker hjälp med separationer och ytterst udda familjeärenden

Så gick skrivprocessen till

Magnus Abrahamsson, som tidigare arbetat som huvudförfattare på TV-såpor, skrev, utifrån gemensamma diskussioner, en grund till hela serien: premissen om advokatbyrån, beskrivningar av huvudkaraktärerna och själva grundhistorien.

– Magnus skrev också ett första avsnitt, vilket sedan vandrade runt bland oss tre så att vi alla kunde skriva till och skriva om. Därefter samlades vi i ett första kreativt möte där vi diskuterade igenom grunden, karaktärerna och de följande tre avsnitten.

Marit Danielsson, Renée Lilliecreutz och Magnus Abrahamsson beskriver det som ett slags kreativt och härligt slagsmål där olika viljor och temperament kom fram och inspirerade och stöttade. De byggde varandras historier. Därefter skrev de var och en sina avsnitt. Under skrivprocessen hade de kontinuerlig kontakt, ringde, smsade och chattade. När allt var klart tog en av de över allt material för att reda ut kontinuitet i såväl handling och språk som karaktärer

Att skriva tillsammans

Marit Danielsson, Renée Lilliecreutz och Magnus Abrahamsson enas om att den största utmaningen med att skriva tillsammans har varit att få samma syn och känsla för karaktärerna.

– I en författares värld var huvudpersonen pedant, en annan författare lät honom vakna upp i världens stökigaste lägenhet. Ibland var han mjuk och ibland stentuff. Hur mycket vi än pratade och valde bilder på kändisar som skulle likna karaktärerna så tog de oss nästan hela serien innan vi blev tillräckligt överens.

– Och så språket så klart, att vi alla hade olika språk. Men som de skickliga copycats vi var blev vi mer och mer samstämda. Framförallt har det varit superkul att skriva ihop!

Här hittar du ljudböckerna!

Här hittar du ljudböckerna!

En sida till? Fortsätt läs!