En amerikan från Italien: Donna Leon om sina älskade Brunettideckare
Författarna

En amerikan från Italien: Donna Leon om sina älskade Brunettideckare

Hon är den musikälskande författaren som skrivit Venedigbaserade deckare som älskas över hela världen. I höst är Donna Leon aktuell med en ny bok om kommissarie Brunetti. Här kan du läsa en intervju som SelmaStories gjorde med henne för ett par år sedan – och hitta böckerna i serien.

Av: Johanna Stenius
Fotograf: Ola Kjelbye
Publicerad: 15 augusti 2021

Hon är den musikälskande författaren som skrivit Venedigbaserade deckare som älskas över hela världen. I höst är Donna Leon aktuell med en ny bok om kommissarie Brunetti. Här kan du läsa en intervju som SelmaStories gjorde med henne för ett par år sedan – och hitta böckerna i serien.

Det finns ett par författare i världen som med rätta kan kallas  ”världsförfattare”. Ni vet, en sådan man alltid kan hitta en bok av på närmaste flygplats, som dyker upp på mässor i Tokyo, Delhi, New York. Intervjuer i The Times, bevingade citat som flyger runt internet. Donna Leon är en sådan författare.  Hennes böcker gör succé världen över och nyligen kom hennes nittonde på svenska, En fråga om tro.

– Nitton? Vad handlar den om? Det var säkert tio år sen jag skrev den, har ju precis skrivit klart bok 29!

Hon själv har svårt att påminna sig den exakta handlingen i En fråga om tro när vi träffar henne under ett Sverigebesök. Översättningarna har helt enkelt svårt att hinna med i produktionstakten hos en författare som skriver en bok om året.

– Det finns en förklaring till att mina böcker har nästan exakt samma antal sidor som det är dagar på ett år. Jag har ett tydligt mål för mig själv: en sida om dagen.

Alla älskar Brunetti

Men 19 eller 29 titlar, det är kanske inte så viktigt – hennes böcker utspelar sig alltid i Venedig och har alltid samma älskade kommissarie i huvudrollen: Brunetti. En varmhjärtad, världsvan, intelligent polis. Hans förmåga att lösa komplicerade fall är på något vis av sekundär betydelse: det är honom och hans familj som läsarna älskar. Brunietti är som en kär man gärna återkommer till.

Fast visst har Brunetti förändrats genom åren trots allt – kanske till en lite mörkare person. Och det kan i sin tur bero på att Donna Leon själv blivit mörkare.

– Jag började 1992, böckerna och karaktärerna har förändrats med tidens gång. Numera är jag trött på att beskriva de vackra fönstren och marmorgolven i Venedig, berättar Donna Leon som för några böcker sedan inte ”klarade inte byggporren mer”, utan placerade istället en utarbetad Brunetti på en båt där han fick vara i 300 sidor (Earthly remains, finns ännu inte på svenska).

– Inga stuckaturer, det var en lättnad. Det var dessutom fint att ge folk en idé om Venedig bortom de vackra byggnaderna, få dem att inse varför Venedig är unikt: vattnet. Det finns i människornas blod.

Donna Leon har blivit känd som mycket engagerad i miljöfrågor, något hon tar chans att prata om när det går och i många intervjuer. Men inte idag – när hon helt enkelt skakar av sig frågan.

–  Jag kan prata hur mycket som helst om miljön, men inte förrän jag slutar flyga till mina författarframträdanden överallt kan jag egentligen inte säga något. Nej, jag är i Sverige för att gå på opera!

Musiken är hennes livs stora passion, större än skrivandet, och något som drar henne runt i världen.  Och opera letar sig in hennes böcker. Intrigerna, atmosfären… Ofta från Cosi fan tutte, som av någon anledning tycks lånas ut till mordintriger regelbundet, trots att det är en opera där ingen egentligen dör. Och hon har själv gett ut alla Händels operor på CD.

– Det är jag mer stolt över än mina böcker. Händel skrev sin musik för mer än 300 år sedan, vad är mina böcker jämfört med det?

Venedig är hennes andra hem

Donna Leon föddes 1942 i Montclair, New Jersey och blev redan som ung en världsresenär.  Efter sina universitetsstudier följde hon med en klasskamrat till Rom, förälskade sig omedelbart i Italien, och stannade där i ett år. Sedan följde en tid av flackade runt i världen som lärare i engelsk litteratur, med Jane Austen som specialitet – en ”legosoldat i litteratur”, som hon själv uttrycker det. Hon undervisade i Schweiz, Kina, Iran, Saudiarabien – och Venedig. 1981 slog hon sig ned för gott i staden.
En dag satt hon och några vänner och diskuterade skämtsamt hur man bäst skulle kunna ta kål på en tysk dirigent som de alla avskydde. Hon insåg att det var en bra intrig till en bok, och skrev ned den – mest på skoj. Manuset låg i skrivbordslådan i två år innan hennes vänner övertygade henne att skicka det till en deckartävling i Japan – en tävling hon vann. Resten är historia. Eller, rättare sagt, en hittills 29 böcker lång historia.

En familj i centrum som består

Venedig är den enda plats, sedan hon var liten, som hon kallar hemma. Men ändå tror hon att det är en nödvändighet att inte vara infödd venetian för att kunna skriva böckerna som henne.

– Venetianerna vet inte hur de framstår, hur de rör varandra, låter, hur deras hållning visar att de är venetianer… Det behöver man nästan komma utifrån för att se.

Människor i hela världen kan uppskatta Donna Leons böcker. Det finns något universellt i de relationer hon beskriver, av lycka och olycka… som en sorts universell humanitet.

– Folk skriver till mig om att deras familjemedlemmar läst mig för att hitta tröst, för att tacka mig. De känner Brunetti, det finns en familj i centrum som alltid består.

Inte heller har hon fått kritik för de brutala gärningar hon beskriver. Läsarna går med på alla mord – utom en enda gång.

–  När jag dödade en golden retriever, då fick jag två arga brev från brittiska kvinnor!

Foto: Ola Kjelbye

Bok 1

"Ond bråd död i Venedig"

Den världsberömde dirigenten Helmut Wellauer hittas död i sin loge under en operapremiär. Guido Brunetti, den sympatiske poliskommissarien vid Venedigpolisen, får uppdraget att snabbt hitta lösningen på mysteriet som riskerar att smutsa ned stadens oklanderliga rykte. Till sin hjälp i detektivarbetet har han sin trevliga familj som gärna bidrar med kreativa gissningar över en tallrik pasta och ett glas rött vin. Det mystiska dödsfallet leder Brunetti in i en härva av ondska, hämnd och begär, och han ställs själv inför svåra moraliska beslut om vad som egentligen är rätt och fel.

Bok 2

"Död i främmande land"

Här får vi återknyta bekantskapen med den sympatiske kommissarie Brunetti. Den här gången får han i uppdrag att lösa fallet med en amerikansk soldat som hittas död i en kanal i Venedig. När Brunetti inser att det inte rör sig om något vanligt rånmord besöker han militärbasen i Vicenza där soldaten var stationerad. Amerikanernas hemlighetsmakeri tyder på att något inte står rätt till.

Bok 3

"Klädd för döden"

När en man i kvinnokläder hittas mördad utanför ett slakteri inser kommissarie Brunetti att han nog får lägga sina semesterplanerna på is. Först verkar det som om det rör sig om en prostituerad transvestit som mördats av en av sina kunder. Men fallet kompliceras när offret visar sig vara en högt ansedd bankdirektör. Under utredningsarbetet mördas ytterligare två personer och Brunetti tvingas ta till allt sitt skarpsinne för att nysta upp mysteriet. Han ställs mot en mäktig fiende med förbindelser inom näringsliv, regering och kyrka, men liksom tidigare vägrar han att ge upp kampen mot korruption och bedrägeri.

Vintern har kommit plötsligt till de italienska dolomiterna. I en blixthal kurva i bergen kör en lastbil av vägen och spiller ut sin fasansfulla last i en snöklädd sluttning. Inte långt därefter hittas den framstående advokaten Carlo Trevisan död i en tågkupé, skjuten på nära håll. Finns det ett samband mellan de båda tragedierna? Ledtrådarna för kommissarie Guido Brunetti till en sjaskig bar utanför Venedig, en knutpunkt i vad som visar sig vara ett kriminellt nätverk med kopplingar till högsta politiska ort. Ytterligare ett mord måste dock till innan rättvisan ens kan börja att ha sin gång.

Här finns som i tidigare deckare den fascinerande Venedigmiljön, de mustiga skildringarna av mat och vin, de gemytliga familjescenerna och den intelligenta intrigen. Och precis som vanligt ställs brottslingarnas girighet och grymhet mot Brunettis ärlighet och kamp för rättvisan. Den här gången blir Brunetti indragen i en komplicerad utredning som inbegriper internationell konsthandel, stora pengar och mäktiga män utan skrupler. Vinterstormarna härjar i Venedig och dramatiken stegras i takt med högvattnet...

En ung vacker kvinna knackar på Brunettis dörr. Maria Testa har nyligen hoppat av sitt liv som nunna i en kristen orden. Det vilar något bekant över den unga kvinnan, och Brunetti inser att hon är den sjuksyster som så väl tagit hand om hans egen mor på sjukhemmet. Maria Testa har efter mycket vånda beslutat sig att söka upp kommissarien för att lätta sitt hjärta. Det har inträffat en rad mycket besynnerliga dödsfall på sjukhemmet. Människor som inte varit allvarligt sjuka har plötsligt avlidit. Och varför tystar hennes överordnade ner saken? Brunetti vet inte riktigt vad han ska tro. Han har ju inget att gå på, men han kan inte släppa historien utan drar igång en informell utredning.

Bok 7

"Dödlig bekantskap"

På en middagsbjudning träffar kommissarie Brunetti den eleganta Franca Marinello. Hon är gift med en framgångsrik affärsman i Venedig. Brunetti blir charmad av kvinnan som är kultiverad och citerar klassisk italiensk litteratur – men det är något underligt med hennes ansikte. Några dagar senare får Brunetti besök av en kollega i ett närliggande distrikt. Han arbetar med en utredning om maffians verksamhet och vill ha information om en åkeriägare som har hittats mördad på sin arbetsplats. Kollegan tror att mannens död är kopplad till illegal transport av giftigt miljöfarligt avfall. Brunetti finner det hela överdrivet, men när ytterligare ett dödsfall sker tvingas han omvärdera sin uppfattning. Dessutom dyker den fascinerande Franca upp i sammanhang där hon inte borde befinna sig … Varför? Och vad är det egentligen som har hänt med hennes ansikte?

Bok 8

"En fråga om tro"

Ett avslöjande dokument om stadens domstolar landar på Brunettis på hans bord. En gammal vän misstänker att rättegångar systematiskt förhalas, ibland i flera år. Givetvis tjänar någon på det – frågan är bara vem. Samtidigt behöver kollegan Vianello hjälp av Brunetti. Hans favoritmoster har hamnat i en bedragares garn på grund av sin starka tro på horoskop. Stora summor försvinner från hennes bankkonton och hon träffar regelbundet en mystisk ”rådgivare”. Just när semestern är inom räckhåll sker ett brutalt mord, så kommissarie Brunetti tvingas stanna i den kokheta staden för att lösa fallet. Som alltid kämpar han för rättvisan och mot korruptionen bland kanaler, palats och gondoler.

En illa åtgången kropp hittas flytande i en av Venedigs kanaler. Allt tyder på att mannen mördats men ingen vet vem han är. Ansiktet är vanställt, id-handlingar saknas och ingen i trakten har rapporterats försvunnen. Trots det har Brunetti en vag känsla av att mannen är bekant. Obduktionen visar att mordoffret led av en ovanlig sjukdom och utredningen för polisen till ett slakthus på fastlandet. Brunetti finner sig i en ljusskygg värld präglad av utpressning och korruption, och den är allt annat än ofarlig att beträda.

INTERVJUER, TÄVLINGAR OCH ERBJUDANDEN FRÅN ADLIBRIS OCH BOOKBEAT, MEN FRAMFÖR ALLT – MASSOR AV BOKTIPS!

Prenumerera på Selmas boktips

Jag accepterar villkoren.

En sida till? Fortsätt läs!