Författaren bakom Netflix-succén YOU: "Det här är en bokklubb på crack!"
Författaren bakom Netflix-succén YOU:
Författarna

Författaren bakom Netflix-succén YOU: "Det här är en bokklubb på crack!"

Av: Stephanie Tärnqvist
Publicerad: 16 januari 2019

Stephen King har kallat DU för ”hypnotisk och skrämmande” och Lena Dunham älskade den. Nu har boken tagit sig till rutan i form av Netflix-serien med Penn Badgley i huvudrollen som stalkern Joe Goldberg. SelmaStories fick en pratstund med författaren Caroline Kepnes.

Joe har tagit sig till Netflix! Hur känns det?

Det är som att leva i ett magiskt drömlandskap! Jag kunde inte vara gladare. Och mottagandet, att gå online och se hur människor slukar den, vill ha mer, och har heta diskussioner om Joe Goldberg och Guinevere Beck, det är helt mind-blowing. Greg Berlanti och Sera Gamble (seriens producenter, reds. anm.) är drömmakare. De bryr sig så mycket om böckerna, och det känns i varje sekund i serien. Adaptioner är alltid otroligt utmanande och när man tittar på serien känner man bara ”wow”. De är bortom talangfulla. Som författare är jag överlycklig. Det här är en bokklubb på crack! Och det blir bara större och större för var dag som går. Det värmer mitt hjärta när personer som läst boken för flera år sen hör av sig och berättar att de återupptäckt boken tack vare serien. Det är en dröm. Ja, jag har använt ordet ”dröm” mycket den senaste tiden!

Är Penn Badgley allt du föreställt dig att Joe skulle vara?

Det och mer! Det är spännande att se människor knyta an till honom. Penn Badgley är smart och empatisk, och ger allt i sin rolltolkning. Jag kan inte lovorda honom och Elizabeth Lail (som spelar Guinevere Beck i serien reds. anm.) nog. De är båda intelligenta, passionerade och uttrycksfulla och jag tror att det är därför de når ut till publiken. Plus att de, i verkliga livet, är väldigt roliga.

Har du varit involverad i produktionen?

Ja. Jag deltog på första inspelningsdagen. Jag glömmer aldrig hur jag nästan började gråta av att se backen med Home Soda. Jag har rollen som rådgivande producent, så jag läser utkast och manus. Plus att jag skrev ett avsnitt i första säsongen. Det var fantastiskt att lära känna alla de andra manusförfattarna. Jag älskar att jag kan bidra men också att jag lugnt kan slappna av och lita på att Greg och Sera styr skeppet i precis rätt riktning.

När du skrev DU, ville du väcka medkänsla för Joe eller Beck?

Jag tror att vi alla har delar av både Joe och Beck inom oss. När jag skrev boken tittade jag tillbaka på mina ”Beck-år”, gick igenom gamla dagboksanteckningar och tänkte ”vad tänkte du på??” Jag ville att läsarna skulle konfunderas av varför vi egentligen faller för vissa, varför vi förblindas, varför vi bortförklarar deras beteende. Till exempel, vi hackar på Beck för hennes beslut. Men samtidigt tar vi Joes parti ibland, och han är en mördare. Så många berättelser lär oss att döma kvinnor för varenda liten detalj och att  romantisera män för småsaker som att lyssna eller agera gentlemannamässigt. Kvinnor framställs ofta som enbart goda, med en enorm kapacitet att förlåta. Det blir en enorm press på kvinnor, vi ska alla vara som Meg Ryan i Du har mail. Men vissa av oss älskar inte prästkragar. Men vi älskar när hon förlåter honom (Tom Hanks, reds. anm.) för att han sätter hennes bokhandel i konkurs. Alltså, det är en av mina favoritfilmer! Jag ville in och analysera den typen av kärlek, och lista ut vad det är, hur det funkar och varför vi fortsätter att vilja ha mer.

Du jobbade ett tag som en av manusförfattarna till 7th Heaven, en tv-serie som ligger ganska långt ifrån ditt skrivande och nu tv-serien. Vad lärde du dig under den tiden?

Jag älskar extremer! Familjen Camden i 7th Heaven är det ultimata trygga zonen. Jag lärde mig massor, att gå in i deras oskuldsfulla universum och att berätta i den sortens unika miljö. För mig är det egentligen ingen skillnad gentemot att gå in i Joes universum. Vad du än skriver skapar du en värld där du sätter upp just den världens regler.

Skulle du rekommendera att man har sina konton på sociala medier privat?

Lol! Nä. Eller jo. Nej. Jag menar, jag skrev boken precis när allt detta började ta fart. Jag låste inte telefonen, inte datorn. Att se oss kasta oss in i sociala medier var som att titta på när någon bryter varenda regel som finns. Prata inte med främlingar! Behåll lite mystik kring dig själv (särskilt om du är kvinna). Och så vidare… Men nu är vi så vana, så jag säger, gör vad som känns rätt för dig. Om du är en person som vill dela med dig, gör det. Men lyssna på den lilla rösten i huvudet. Ha ögonen öppna – det har aldrig skadat någon att vara lite paranoid.

Du var i Stockholm för några år sen, när DU kom ut i Sverige för första gången. Kommer du tillbaka?

Jag skulle älska att åka tillbaka! Jag har starka minnen av min första kväll, vi gick till en restaurang, Surfers, och First Aid Kits cover av America spelades, jag var tillsammans med underbara människor från förlaget och jag tänkte ”det här är definitionen av glädje och jag måste tillbringa så mycket mer tid här!”. Och kaffet, maten, kärleken till böckerna, att få hänga med Denise Rudberg (hjälte!). Ja, jag hoppas komma tillbaka snart. Jag lyssnade för övrigt mycket på First Aid Kit när jag skrev min senaste roman, Providence. Sverige inspirerar mig!

Av: Stephanie Tärnqvist

Köp boken här

Köp boken här

En sida till? Fortsätt läs!

Hans nya thriller jämförs med House of Cards och Hitchcock

Den politiska thrillern Åtta månader får deckarrävar som DN:s Lotta Olsson och Leif GW Persson att göra vågen. Vi fick en pratstund med författaren Magnus Montelius, äntligen tillbaka åtta år efter den hyllade debuten Mannen från Albanien.