Författaren till
Författarna

Författaren till "Hjärnfokus": ”Vi kan prestera mer med mindre ansträngning”

I en tid där vi ständigt överöses av intryck är det lätt att tappa fokus. Samtidigt visar forskning att vi kan bli mer lugna och fokuserade genom att träna vår uppmärksamhet. I boken "Hjärnfokus" presenterar psykologen och föreläsaren Johan Bergstad olika verktyg för att kunna stämma vårt viktigaste instrument – hjärnan.

Av: Linda Fritiofsson
Fotograf: Johanna Hanno
Publicerad: 10 februari 2020

I en tid där vi ständigt överöses av intryck är det lätt att tappa fokus. Samtidigt visar forskning att vi kan bli mer lugna och fokuserade genom att träna vår uppmärksamhet. I boken "Hjärnfokus" presenterar psykologen och föreläsaren Johan Bergstad olika verktyg för att kunna stämma vårt viktigaste instrument – hjärnan.

Det finns en hype kring hjärnforskning just nu. Det verkar finnas en törst på kunskap om hur vi faktiskt fungerar och troligen har Anders Hansen, överläkare i psykiatri, bidragit till att väcka intresset, för med sina böcker Hjärnstark och Skärmhjärnan, populära sommarprat och SVT-serien Din hjärna fick han nästintill en rockstjärnestatus i landet förra året. För den som vill fortsätta att förkovra sig på området och kanske snarare få konkreta verktyg för att lätta tankedimman och bli mer fokuserad finns nu Johan Bergstads Hjärnfokus som kom i vintras.

Att träna vår inre hundvalp

Författaren, som är psykolog och föreläsare, skriver i sin bok om hur vi kan ta kommandot över vår uppmärksamhet, tygla vår inre hundvalp, för att hitta hjärnfokus. En övning i boken kallas exempelvis ”powerpausen” och där är uppgiften att ”scanna av” kroppens olika delar med sin uppmärksamhet. Johan Bergstad gör ofta övningen på kurser och workshops och tror att den fungerar bra då den inte handlar om att slappna av eller prestera något, utan istället om att bara rikta sitt fokus inåt på ett tillåtande sätt. När vi gör det kan lugn och avslappning komma som en bieffekt. Andra övningar handlar bland annat om att fokusera på andningen för att bli mer närvarande.

– Vår hjärna är konstruerad för överlevnad, inte lycka. Men den är formbar och vi kan odla lugn, fokus och kreativitet. Forskning visar att vi även med ganska lite fokusträning, så som bara åtta minuter om dagen, kan få positiva effekter, säger Johan Bergstad.

“Vår hjärna är konstruerad för överlevnad, inte lycka. Men den är formbar och vi kan odla lugn, fokus och kreativitet”

Själva övningarna i sig är enkla, svårigheten ligger snarare i att faktiskt ta sig tid att göra dem. Krävs det ett visst lugn för att bli lugn?

– Nej, det skulle jag inte säga. Snarare krävs det en intention eller en motivation. Det finns många orsaker till att någon kan vilja hitta nya sätt för lugn och fokus i livet. För en person kan det vara efter en hjärtattack, och för en annan kan det handla om att man vill hitta verktyg för att sova bättre eller att man i slutet av arbetsdagen känner att man faktiskt inte fått något gjort. Det kan även vara företag och organisationer som vill hitta verktyg för att arbeta med sin kultur. Hade det enbart handlat om att få personer att prestera bättre hade det varit etiskt problematiskt. Men det här handlar ju framför allt om att må bättre.

Växla från ”doing mode” till ”being mode”

Hjärnan har tre övergripande nätverk för uppmärksamhet: fokusläget, dagdrömmarläget och larmsystemet. Vi behöver tillgång till alla tre i livet, men om det blir obalans så kan det ställa till det för oss.

– Dagdrömmarläget står för kreativitet och gör det möjligt för oss att reflektera över tillvaron och oss själva, men om vi befinner oss för mycket i det här läget så kan vi lätt fastna i oro och ältande.

Hjärnfokus handlar enligt Johan Bergstad dessutom mycket om att växla från ”doing mode” till ”being mode”. Den förstnämnda som också kallas autopiloten har sina poänger. Har vi en gång lärt oss att köra bil så är det vilsamt för hjärnan, men trots att vi kan något och gör det på rutin så kan vi ändå behöva vara medvetet närvarande.

– Autopiloten karaktäriseras av stress och tunnelseende. ”Being mode” utgår i stället från själva varandet och innebär att vi kan styra fokus där vi vill ha det. Vi är aktiva även här, men lugnare och mer närvarande.

“Jag tror att vi måste börja fundera på skillnaden mellan att vara aktiv och effektiv, och odla strategier för ett långsiktigt hållbart arbetsliv”

Multitasking – en myt

I jobbannonser kan man läsa om hur företag söker personer som är ”bra på att ha många bollar i luften”. Men Johan Bergstad dissar multitasking och menar att det varken är effektivt eller eftersträvansvärt.

– Det finns inget forskningsstöd för att vi varken gör saker snabbare eller bättre genom att försöka göra många saker på samma gång. Snarare tar det längre tid och vi blir mer stressade och okoncentrerade.

Trots denna vetskap kan det vara svårt att fokusera på en sak i dagens arbetsliv. Vi förväntas ju att kunna göra flera saker samtidigt.

Multitasking gör oss alltså stressade och mindre produktiva. Varför håller vi på med det då – känner vi oss ”duktiga” av känslan?

– Man kan ha många goda anledningar till att göra något. Att svara på mejl direkt kan ge oss bekräftelse, få oss att känna att vi lever upp till förväntan på tillgänglighet. Men jag tror att vi måste börja fundera på skillnaden mellan att vara aktiv och effektiv, och odla strategier för ett långsiktigt hållbart arbetsliv. Jag hade en kursdeltagare som precis hade insett att hon kunde få saker gjorda utan att kämpa, och hon skulle precis gå i pension.

 

Johan Bergstad listar tre faktafavoriter

* Deep Work: hur du finner fokus och djupjobbar i en distraherande värld – strategier för kontroll, mindre stress och digital minimalism av Cal Newport

* Hjärnstark: hur motion och träning stärker din hjärna av Anders Hansen

* Stillhetens styrka: vetenskapen om meditation av Daniel Goleman och Richard J Davidson

Johan Bergstad

Boken hittar du här

Boken hittar du här

En sida till? Fortsätt läs!