Så förverkligas författardrömmen
Den psykologiska deckaren Lova mig tystnad handlar om två familjer vars liv vänds upp och ner när deras tonårsbarn blir förälskade i varandra och avslöjar en gemensam, mörk hemlighet med katastrofala följder.
Boken är Mattias Edvardssons femte bok som blivit utgiven av bokförlagetForum. Innan dess skrev han barn- och ungdomsböcker, och debuterade med Dit drömmar färdas för att dö år 2012. Han har, med andra ord, gjort en rejäl upgrade vad gäller publicitet och räckvidd för sina böcker.
Från början är Mattias Edvardsson däremot gymnasielärare i svenska och psykologi.
– Jag har alltid skrivit, egentligen. Skickade in till förlag redan på gymnasiet, men höll det privat. Jag var ju tvungen att ha ett vettigt yrke; antingen journalist eller svensklärare. Sedan fick jag jobb på en skola och tyckte att det var jätteroligt, så då läste jag in min lärarutbildning och jobbade med det i 17 år. Men samtidigt skrev jag.
“Det är väldigt ensamt som författare.”
När Mattias Edvardssons första bok släpptes började han sakta ta tid från läraryrket för sitt författarskap.
– Jag hade egentligen aldrig den där drömmen om att bara skriva – jag tyckte att det var perfekt att ha både och. Jag trivdes som lärare, tyckte om det sociala. Det är väldigt ensamt som författare.
– Jag längtade inte att få sluta som lärare, men fick inse att det inte höll. Jag fick välja, och det valet var inte särskilt svårt.
“Jag har lärt mig med tiden att man inte behöver skriva så experimentellt.”
Mattias Edvardsson menar att han alltid gillat att skriva spännande böcker. Debutromanen Dit drömmar färdas för att dö har en mer litterär än genrebaserad stil och bygger på det omtalade Bobbyfallet från 2006, där en 10-årig pojke misshandlades till döds av sin mamma och hennes sambo. Boken innehåller Edvardssons personliga tolkning av händelsen och försöker förstå det ofattbara genom att gå bortom de rent faktiska beskrivningarna i polisförhör och dokument, och istället besvara frågan om hur en mor kan låta sitt eget barn plågas till döds.
– Du hör ju på titeln hur pretentiös jag var. Jag har lärt mig med tiden att man inte behöver skriva så experimentellt eller vackert, utan man får anpassa språket efter läsarna.
Att bli utgiven är något som otaliga kreativa människor kämpar för att bli. När Mattias Edvardsson blev utgiven förvandlades skrivandet till en större del av hans identitet, trots att förlaget var avsevärt mindre än de förlag han senare blivit utgiven av.
– Det var såklart svårt att ”nå ut” när jag blev utgiven av ett miniförlag. Idag passar den debutromanen inte riktigt in i min författarprofil. Men jag ångrar eller skäms inte: det var ett första steg.
– Att ges ut av Forum är en enorm skillnad; nästan två olika saker. Man är verkligen omhuldad. Men det var också en helt annan press och andra förväntningar på att man måste prestera och sälja. Den stora skillnaden är hela apparaten som arbetar för dig och din bok.
“Det är bättre att skriva en halvtimme om dagen än att sätta undan tre veckors sjok.”
Vad gäller tips och tricks har Mattias Edvardsson några i rockärmen. En utav dem är att inte ställa upp en massa krav på skrivrutiner.
– Det lärde jag mig av att ha ett heltidsjobb och en bebis hemma när jag skrev min första bok. Det fanns inte tid till att vänta på inspiration, eller ha en vacker utsikt. Jag fick skriva när tillfälle gavs, och det har jag med mig än idag. När jag har tid att skriva, då skriver jag. Det kvittar vart man är och hur förutsättningarna ser ut.
– Det jag verkligen tagit fasta på är att det är bättre att skriva en halvtimme om dagen än att sätta undan tre veckors sjok. Jag vinner i alla fall på att ha berättelsen vid liv i mitt huvud hela tiden, även om jag inte sitter framför datorn. Det räcker med att jag är borta i två till tre veckor från boken så blir startsträckan jättelång!
“Vet man inte hur svårt det är, då blir det tungt.”
Innan Mattias Edvardsson debuterade så gjorde han mycket research. Han följde branschen, och visste vilka förläggare som satt var. Därför visste han hur svårt det var att bli utgiven.
– Det kom inte som en chock att jag blev refuserad väldigt många gånger. Jag såg det som en naturlig utveckling: jag kommer att bli refuserad, och då är det bara till att skriva något nytt. Vet man inte hur svårt det är, då blir det tungt. Där tror jag att många faller bort, för att man blir så chockad.
– Ett manus fallerar inte på detaljer i språk eller hantverk. Har man koll på det är det berättelsen som inte är tillräckligt engagerande eller aktuell. Jag ställer om ganska snabbt och tänker ”nej, nu jävlar ska jag visa dem att jag kan något bättre.”
“Jag har aldrig känt mig så sentimental gentemot texten.”
Ett eventuellt hinder som Mattias Edvardsson kan tänka sig uppkommer för författare är när redigeringen börjar. Han förklarar att han ser på sina böcker som produkter, hellre än levande ting.
– Jag har aldrig känt mig så sentimental gentemot texten. Det är inte min lilla bebis som ingen får tycka eller tänka till om. Då kan man gå in i försvars- mode, och det kan bli farligt. Det är orimligt att tänka att min första text är den bästa för att berätta den här historien.
I framtiden vill han utforska andra genrer, utöver de teman om familjer och barnuppfostran som hans aktuella serie Lundasviten behandlar.
– Mina böcker har hamnat mellan genrer. Jag är oerhört intresserad av true crime, förundersökningsprotokoll, rättegångar, allt sånt. Jag vill gärna testa att skriva mer klassiska polisdeckare. Och det tänker jag göra också!
Läs om alla böckerna i Lundasviten här
Enkät: Så debuterade jag
Vi frågade några aktuella författare hur de gick tillväga med sitt skrivande innan de blev utgivna. Såhär svarade de!
Paola Pellettieri
Debutromanen Tack för matchen, gavs ut av Romanus & Selling 2022.
Vilken process använde du för att hitta ett förlag för ditt första verk?
Vilka hinder stötte du på under sökandet efter ett förlag, och hur hanterade du dessa hinder?
Hur lång tid tog det från att du började skriva ditt första verk till dess att du blev utgiven?
Hur valde du det förlag som till slut gav ut ditt första verk, och vad var det som gjorde att du valde dem?
Vilka råd skulle du ge till författare som söker efter sitt första förlag?
Vilka tips och/eller knep har du för att navigera genom förlagsvärlden och skapa kontakter inom branschen?
Hur har din karriär som författare utvecklats sedan du fick ditt första verk utgivet?
Finns det något du skulle ha gjort annorlunda om du hade kunnat gå tillbaka och göra om din första utgivningsprocess?
Emmy Walt
Debutromanen Flykt gavs ut av Romanus & Selling våren 2023.
Hur blev du först intresserad av skrivande?
– Jag mejlade ett tiotal större aktörer på marknaden i en första omgång. Min plan var att portionera ut sökandet och börja med de jag verkligen ville skulle anta mig för att sedan fylla på med fler val efter hand. Innan jag skickade läste jag noga på respektive hemsida hur just det ena eller andra förlaget ville ha sitt manus och vilken inriktning de hade.
Vilken process använde du för att hitta ett förlag för ditt första verk?
Vilka hinder stötte du på under sökandet efter ett förlag, och hur hanterade du dessa hinder?
– Jag blev ganska snabbt, efter 10 dagar, erbjuden ett avtal från en större aktör vilket höjde mitt självförtroende. Medan jag diskuterade avtal med förlaget rasade flera refuseringar in och trots att jag satt i dialog med ett annat förlag var det väldigt nedslående och sänkte självförtroendet. Speciellt när jag fick nej från agenter. Dessutom kände jag att avtalet jag erbjudits från förlaget som tackat ja inte kändes bra i magen. Så jag tog ett beslut att leta vidare efter fler förlag och mejla mitt manus bredare, samt mejla de som ännu inte svarat och meddela dem att jag hade ett avtalserbjudande men ville invänta svar från deras förlag. Det var en jobbig tid full av blandade känslor där jag egentligen bara ville tacka ja, men samtidigt kände att jag behövde ge mitt författarskap en ordentlig chans att få en så bra start som möjligt.
Hur lång tid tog det från att du började skriva ditt första verk till dess att du blev utgiven?
Hur valde du det förlag som till slut gav ut ditt första verk, och vad var det som gjorde att du valde dem?
– Efter att jag mejlat flera av förlagen om mitt avtalserbjudande svarade Romanus & Selling att de tyckte att manuset var intressant och ville ha ett möte. Under mötet framgick det att de tyckte att manuset var bra, men inte färdigt. De ville att jag skulle jobba vidare på manuset i dialog med dem för att se om vi kunde komma i mål med ett mer färdigt manus. Dock kunde de inte erbjuda avtal förrän de såg om jag kom i mål eller inte. Det satte mig i ett läge där jag var tvungen att ta ett val mellan ett garanterat ja på ett förlag som inte kändes bra och ett kanske på ett förlag jag verkligen kände passade mig. Jag valde att tacka nej till avtalserbjudandet och chansade på att jag skulle nå hela vägen fram tillsammans med Romanus & Selling. Jag tänkte att här erbjuds jag en chans att bli bättre och oavsett hur det går har jag fått möjlighet att samarbeta direkt med en oerhört erfaren förläggare, och den lärdomen är ovärderlig.
Vilka råd skulle du ge till författare som söker efter sitt första förlag?
Vilka tips och/eller knep har du för att navigera genom förlagsvärlden och skapa kontakter inom branschen?
Hur har din karriär som författare utvecklats sedan du fick ditt första verk utgivet?
Har du några erfarenheter av självpublicering, och i så fall, hur skiljer sig processen från traditionell utgivning?
– Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av självpublicering, men känner andra som publicerar själva. Jag skulle säga att den största skillnaden är att du själv står för all risk, all kostnad och allt jobb om du publicerar själv. Och såklart får du även all vinst om det går bra. Med ett förlag har du istället något som sköter allt åt dig. Du får hjälp med redaktörsläsning, korrektur, tryck, marknadsföring osv. Och det har alltid varit mitt mål. Jag vill fokusera på skrivandet och lämnar gärna resterande delar till andra (även om jag velat vara med och påverka omslag, ljudboksinläsare osv). Jag har helt enkelt kunna välja att vara delaktig i vissa delar och kunnat lämna andra helt till förlaget.
Finns det något du skulle ha gjort annorlunda om du hade kunnat gå tillbaka och göra om din första utgivningsprocess?
– Nej, jag tror faktiskt inte det. Kanske stressat lite mindre över utgivningen, försökt njuta lite mer av resan. För jag har väldigt lätt för att bara blicka framåt och glömma nuet. Sen har jag tagit en hel del tuffa beslut för att komma hit, och jag tror att det mesta som sker gör det av en anledning. Jag är därför väldigt nöjd med de första månaderna som nybakad författare.
Sara Mauritzon
Debuterade våren 2022 på Bonnier Carlsen med Silvermannen, första delen i en serie för barn 9-12 år.
Hur blev du först intresserad av skrivande?
Vilken process använde du för att hitta ett förlag för ditt första verk?
– Jag skickade in mitt manus Silvermannen till Bonnier Carlsens barnbokstävling. Den vann inte men blev utgiven ändå!