Lars Kepler: "Vi sitter med samma studiematerial som kriminaltekniker och obducenter"
Lars Kepler:
Författarna

Lars Kepler: "Vi sitter med samma studiematerial som kriminaltekniker och obducenter"

Av: Moa Linette Lindahl
Publicerad: 10 oktober 2018

Lars Kepler är tillbaka med en rykande färsk (och lika blodig) fortsättning på deckarserien om Joona Linna. Vi pratade med Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril, som tillsammans utgör författarduon Lars Kepler, om vikten av research. 

Hur mycket research gör ni generellt inför en bok?

– Väldigt mycket för att skapa autenticitet och närvaro i våra böcker. Även om våra berättelser är fiktiva är det viktigt för oss att allting runt omkring är trovärdigt, som polisarbete, rättsmedicin och miljöer. Det går att läsa sig till en väldigt stor del, vi sitter i princip dagligen med samma studiematerial som blivande kriminaltekniker och obducenter använder. Men det som inte går att läsa sig till eller hitta på internet är exempelvis hur det luktar på Kumlas rastplatser eller hur ekot av steg fortplantar sig i kulvertarna mellan säkerhetsslussarna – det måste man uppleva.

Hur mycket tid har ni lagt på research inför just Lazarus

– Det är ungefär som i alla våra böcker, research går hand i hand med skrivandet. Precis som med skrivandet vill vi alltid göra researchen tillsammans så att vi har samma kunskaper. Efter sju böcker har vi redan viss kunskap om exempelvis polisarbete, förhörsteknik och vapen. Men samtidigt tvingar hela tiden vår nyfikenhet oss till områden som vi inte känner till, som restaurangvärlden när vi skrev om kocken Rex i Kaninjägaren.

Läs mer: Lars Kepler är tillbaka: ”Vi vill alltid skriva den mest spännande och bästa boken i världen”

Vilken typ av research har ni gjort för Lazarus

– Försåtsminering med sprängdeg och ryska detonatorer, ett hjärtfel som kallas Fallots tetrad och klaustrofobi …

Ni har ju gjort några filmer där ni agerar ut scener ur Lazarus. Hur många scener iscensätter ni själva för att kunna skriva om det?

– Många! Det är nästan omöjligt att skriva trovärdigt om närstrid utan att prova sig fram med tekniker för att visualisera riktningar och rörelseenergi. Vårt mål är att skriva så visuellt att läsarna verkligen känner och upplever det som händer.


Lars Kepler testar skjutvapen. 

Hur mycket research gör ni istället genom att samtala med experter?

– Vi berör en väldig massa komplicerade områden och har fått otroligt mycket hjälp av olika experter. Vanligtvis rör det sig om långtgående dialoger snarare än intervjuer. De flesta verkar tycka att det är roligt att dela med sig av sin kunskap.

Om en scen utspelar sig på en viss plats – besöker ni alltid den platsen?

–  Ja, det gör vi nästan alltid. Men ganska ofta använder vi platser vi redan känner till (även om det ibland visar sig att man missminner sig en aning eller att saker ändrats sedan man var där).

Läs mer: 7 böcker som får dig att vilja sova med lampan tänd 

Angående experimentet med hunden och hundföraren som ”misslyckades” (att ni inte lyckades vilseleda hunden). Hur känns det när det inte blir som ni har tänkt er och måste tänka om?

– All vår tidigare research sa oss redan från början att vi aldrig skulle kunna lura hunden, men vi hade hoppats kunna lura hundföraren. Vi ville prova om vi kunde fördröja hunden en aning, men det gick inte. Det är ju själva finessen med research. Nu vet vi att det enda sättet att komma undan är att springa fortare än vad hundföraren går och helst använda sig av något fordon.


Lars Kepler försöker vilseleda en spårhund. 

Har ni någon gång ändå gjort på ett visst sätt som inte är helt ”verkligt” och inte fungerade i praktiken?

– Riktiga polisutredningar är vanligtvis ganska tråkiga, tar väldigt lång tid och involverar en massa personal. Vi brukar komprimera utredningarna och utelämna huvudparten av kontorsarbetet (som att skriva rapporter) eftersom vi vill ha maximal spänning i våra böcker.

Kan ni ge exempel på en researchsituation där någonting anmärkningsvärt har hänt?

En gång hamnade vi på en middag i Nederländerna med en man som visade sig ha arbetat som hemlig agent för den israeliska underrättelsetjänsten Mossad. Vi lärde oss mycket av honom om tekniker när man går undercover. Ofta är det just så att själva livet ger en den research man behöver.

Läs mer: 12 fängslande true crime-böcker


Lars Kepler provar på Krav Maga.  

Foto: Ewa-Marie Rundquist

Köp boken här!

Köp boken här!

En sida till? Fortsätt läs!