Egentligen är det alltid berättelser som styr våra liv. Berättelserna om våra upplevelser formar oss till de personer vi är, bär oss framåt, placerar oss i unika rum tillsammans med andra. Just detta fångar Rachel Cusk i sin romantrilogi Konturer, Transit och Kudos som de senaste åren väckt enorm uppmärksamhet och hyllats precis överallt, kanske särskilt i Skandinavien. Nu är hon åter aktuell med boken Efterbörd, en memoar som väckte stor debatt när den kom ut första gången 2012.
Författaren själv bor i England och har ett långt skrivande liv bakom sig med ett antal hyllade romaner och essäer, men fick sitt stora internationella genombrott med den senaste trilogin, som jämförts med bland andra Sebald, Aleksejevitj, och Virginia Woolf.
Berätta vad du har för mål med dina böcker?
– Jag försöker förändra förutsättningarna för det traditionella narrativet för att kunna ge nya perspektiv på upplevelser i vår tid. Jag undersöker tankar och idéer som det är svårt att få grepp om i konventionell litteratur: förlust, tystnad, lyssnande. Bland annat.