Det har varit turbulent i de litterära kretsarna den senaste tiden. Svenska Akademiens allt mer infekterade konflikter har kommit närmare ytan och utspelar sig inför närmast öppen ridå i pressen.
Men dåligt samarbete på jobbet är ju inget ovanligt egentligen. Och det finns hjälp att få, genom helt andra böcker än de som normalt blir lästa i finrummen. Här är våra tips till ledamöter med kommunikationsproblem, men också till alla andra som vill ha lite råd och tips!
1. Omgiven av idioter av Thomas Erikson
Har du svårt att komma överens med andra? Din färg säger allt om vem du är, berättar Thomas Erikson, beteendevetaren som får oss att se varandra med nya ögon. Han har skrivit boken Omgiven av idioter som bjuder på aha-upplevelser – möjligen en eller annan åh nej-upplevelse – och med lite flyt är det inte du som är idioten. Snart är det hel idiot-fritt omkring dig!
Se gärna en intervju med författaren här.
2. Vi måste prata : lätta lösningar på svåra samtal av Elaine Eksvärd
Det finns mycket som är klurigt och svårt när det gäller kommunikation. Att avsluta en relation, ge feedback, kallprata och våga säga ifrån. Men förr eller senare kommer vi alla att ställas inför svåra situationer – och vissa råkar ut för det precis nu. Retorikexpert Elaine Eksvärd rankar här våra tio värsta samtal i vardagen och ger retoriska lösningar på problemen. Med tydliga tips, knep och humor inspirerar hon till tryggare kommunikation.
3. Hur svårt kan det vara? av Mia Törnblom
Vi krånglar ofta till saker och många konflikter uppstår i onödan för att vi är otydliga. Hur svårt kan det vara? vill öppna ögonen och göra oss bättre på att kommunicera. Här finns inga metoder eller övningar, men desto mer klokskap, medmänsklighet och igenkänning. Precis vad som behövs just nu!
4. Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn
Det lönar sig att vara snäll istället för hänsynslös eller elak. Enligt Stefan Einhorn är snällhet faktiskt den viktigaste enskilda framgångsfaktorn i våra liv – detlönar sig! Men snällheten är inte enkel att bemästra utan måste hanteras med en stor portion omdöme och klokskap. I Konsten att vara snäll kan vi läsa om vad äkta snällhet innebär och får massor av handfasta snällhetsråd.
5. Styrfart på jobbet av Per Naroskin
Allt om hur du samspelar med andra i arbetslivet på bara 1 timme. Perfekt för en rask promenad från, säg, Stortorget i Gamla stan i Stockholm. Den välkände psykologen och radioprataren Per Naroskin har föreläst för både chefer och medarbetare under många år. Här delar han generöst med sig av sina kunskaper. Vad händer i en förändringsprocess? Hur kan du själv påverka ditt beteende och ditt förhållande till såväl kolleger som chefer? Lär dig mer om trivselgrupper och problemgrupper.
6. Är du en känsloätare? av Maggan Hägglund
Jobbiga tider leder ofta till ett stort sug efter att tröstäta. Det här är en bok för ledamoten som har bra koll på det mesta i livet, men ändå trycker i sig en stor chokladbit på väg hem från jobbet när chefen varit extra sur eller har dagar när hen känner att bara glass hjälper mot tröttheten. Maggan Hägglund erbjuder chansen att testa relationen till mat och hitta nya sätt att se på saken.