Yoga-girl: "2000-talet är den moderna yogins tid!"
Yoga-girl:
Böckerna

Yoga-girl: "2000-talet är den moderna yogins tid!"

Av: Tove Kullenberg
Publicerad: 20 juni 2017

Den 21 juni 2017 är den Internationella Yogadagen, och vi bjuder på ett utdrag ur boken av Sveriges mest berömda yogi, Rachel Brathen, mer känd som – Yoga Girl. Varsågoda!

”Du måste inte förändra den du är för att börja med yoga. 2000-talet är den moderna yogins tid! Att du börjar med yoga måste inte innebära att du ska förändra allt i ditt liv. Du kan fortfarande njuta av ett glas vin eller två till middagen. Du kan yoga och ha ett vanligt jobb eller glömma att lämna till återvinningen när du har mycket att göra. Definitionen av en yogi är inte en person som möter alla människor med ett leende och en bugning, utan någon som tar varje ögonblick som det kommer. En riktig yogi har upp- och nergångar precis som alla andra. En äkta yogi gör sitt bästa för att möta alla människor med ett leende, absolut, men accepterar också att livet är en bergochdalbana och tillåter känslorna att komma upp till ytan när det behövs. En äkta yogi är helt enkelt en person som lever väl och gör det bästa av vad han eller hon har. Både på och utanför yogamattan.

Det viktigaste är att du kommer att bli mer medveten om hur din kropp mår och hur känslig du är för vad du stoppar i den.

Du behöver inte vända uppochner på ditt liv för att få plats med yogan. Börja där du är i dag och låt yogan förändra dig. Ju oftare du utövar yoga, ensam eller i yogaklassen, desto lättare kommer det att bli att göra hälsosamma val under resten av din dag. När du börjar lyssna mer på din kropp blir det till exempel lättare att äta bra. Det blir lättare att avstå från socker och alkohol eller andra saker som du vill försöka undvika. Eller så upptäcker du att du faktiskt äter ganska hälsosamt och inte behöver ändra något alls! Det viktigaste är att du kommer att bli mer medveten om hur din kropp mår och hur känslig du är för vad du stoppar i den.

När jag är närvarande i nuet känner jag när jag är mätt och hur det känns i kroppen. Mycket av det vi äter under en dag äter vi bara för att vi har tråkigt. Jag säger inte att du ska sluta längta efter desserter eller vin eller alla de goda ting som bjuds bara för att du börjar praktisera yoga, men du kommer att bli mycket mer uppmärksam på vad din kropp vill ha. Det är det första steget till ett hälsosammare jag.

Så fort du börjar tänka ”Jag borde kunna bättre än så här” eller ”Personen bredvid mig är mycket vigare än jag” eller ”Jag är inte bra nog” – vilket är vanliga tankar i början – ska du fokusera på andningen. Igen och igen

När du börjar yoga är det väldigt viktigt att komma ihåg att vi alla är olika. Vi har olika bakgrund, olika kroppar och olika livssituationer. Du måste utgå ifrån dig själv. Fokusera på vad som händer i din kropp och försök att vara så närvarande du kan när du yogar. Ha tålamod. Så fort du börjar tänka ”Jag borde kunna bättre än så här” eller ”Personen bredvid mig är mycket vigare än jag” eller ”Jag är inte bra nog” – vilket är vanliga tankar i början – ska du fokusera på andningen. Igen och igen. Börja där du är. Använd det du har. Gör det du kan. Försök att fokusera på övningarna och inte hänga upp dig på resultatet.

Med tiden kommer du att upptäcka förändringar i din kropp, i ditt sinne och i din andning. Yoga gör oss starka, men också smidiga. Yoga skapar utrymme där vi tidigare satt fast. Yoga lugnar tankarna och förbättrar koncentrationen. Yoga gör att andningen blir djupare. Yoga är ett medel med vars hjälp vi, med övning, kan bli mer närvarande i nuet. Och ju djupare vi går, desto naturligare blir det att ta yogan från yogamattan och in i det övriga livet.

Hjärnan har en tendens att leta efter katastrofscenarion. När vi tänker, och ”är i huvudet” snarare än i kroppen, fastnar vi ofta i ältande, kritik, etiketterande och negativitet. Intellektet är ett fantastiskt verktyg när vi använder det på rätt sätt. Det är när det tar över och vi inte längre kan kontrollera våra tankar som vi får ångest eller känner stress. Att röra kroppen tillsammans med andningen och försöka skapa ögonblick av absolut närvaro är ett av de mest tillgängliga sätten att få tyst på och ro i sinnet, och är precis vad yoga handlar om. Rörelse. Andning. Att förena kropp och sinne och skapa plats för lugn.

Yogan lär oss att leva i nuet och ger oss verktygen att ta emot varje ögonblick i livet och se dem med nya ögon.

När vi förhåller oss till omvärlden utifrån sinnet reagerar vi ständigt på det som händer runtomkring oss, ofta med rädsla eller oro. Med vårt intellekt kan vi bara vara i det förflutna eller i framtiden och vi reagerar på alla situationer vi ställs inför med glasögon färgade av våra tidigare erfarenheter. Vi har alla negativa erfarenheter i vårt förflutna, mer eller mindre allvarliga, och för att skydda oss mot mer smärta gör vårt undermedvetna vad det kan för att se till att vi inte stöter på samma händelser igen. Du kanske har blivit sårad och lämnad av någon du älskade? Nästa gång du möter någon du skulle kunna älska dyker det automatiskt upp en massa tankar på övergivenhet eller rädsla, och det kan hända att du reagerar på eller behandlar den här personen på ett sätt som du inte skulle ha gjort utan dina tidigare erfarenheter. Men att alltid reagera på livet på det här sättet innebär att leva i det förflutna. Yogan lär oss att leva i nuet och ger oss verktygen att ta emot varje ögonblick i livet och se dem med nya ögon.  Även om tidigare kärlek innebar smärta behöver det inte göra det nästa gång. Och om vi går genom livet ständigt redo att skydda oss själva mot fara kommer vi att missa mycket av skönheten. Att älska betyder att ta risker. Och det finns kärlek överallt omkring oss! Om du möter nya människor med ett öppet sinne blir mötet ett helt annat än om du möter dem med rädsla.

Det absolut viktigaste jag har lärt mig genom yogan är detta: att agera i stället för att reagera.

Det absolut viktigaste jag har lärt mig genom yogan är detta: att agera i stället för att reagera. Yogan har hjälpt mig att skapa avstånd mellan situationen och mig själv och jag behöver inte längre reagera direkt. Jag kan luta mig tillbaka, ta in allt och se situationen för vad den är. Det är mycket mindre dramatik i mitt liv nu än tidigare. Jag brukade se konflikter med andra som ett sätt att starta ett rejält gräl eller hetsiga diskussioner. I dag ser jag konflikter som något som ger oss möjlighet att hitta förståelse för varandra och lösa upp missförstånd.

Hur du vaknar på morgonen sätter tonen för resten av dagen. Om du bestämmer dig för att göra yogan till en del av ditt dagliga liv – varför inte börja direkt? Vad är det första du gör när du vaknar? Kollar du mejlen? Dricker en kopp kaffe? Sätter på tv:n? För en fridfull start på din dag, försök att skapa utrymme för lugnet precis när du vaknar. Jag brukar börja dagen med en kopp hett vatten med citron. Det får igång systemet, renar kroppen efter en lång natts sömn och är jättebra för matsmältningen. Det är också bra för ämnesomsättningen och gör huden klarare. Jag tar med mig citronvattnet till yogamattan och börjar där. När du är inne i din yoga vet du vad du ska göra; börja med andningen och arbeta med det din kropp behöver just nu. Om höfterna är stela fokuserar du på dem. Ont i axlarna? Då är det kanske just axlarna du ska koncentrera dig på.

Det är bra att börja med en övningssekvens som sätter igång kroppen och värmer upp den. När du är uppvärmd svarar kroppen bättre på yogan än när du precis har klivit upp ur sängen och kanske är lite stel.”

Utdrag ur Yoga Girl av Rachel Brathen, Bonnier Fakta.

Köp boken här

Köp boken här

Fakta

  • Vem:

    Rachel Brathen, även känd som Yoga Girl.

  • Född:

    1989 i Stockholm.

  • Familj:

    Make och dotter, född 2017.

  • Bor:

    På Aruba.

  • Gör:

    Yoga-instruktör och instagramstjärna.

  • Aktuell:

    Med boken Yoga Girl och instragramkontot med samma namn.

En sida till? Fortsätt läs!

Crazy rich i Asien är en en galen roadtrip genom Singapores rikaste elit