5 anledningar att läsa och älska Sara Stridsberg
Artiklar

5 anledningar att läsa och älska Sara Stridsberg

Sara Stridsbergs aktuella roman Kärlekens Antarktis har fått en stor skara fans att jubla – som vanligt. Den som en gång fastnat för Stridsbergs romanvärldar kommer aldrig mer sluta längta efter ännu en. Men vad är det egentligen som får oss att älska? Stridsbergkännaren Jessica Johansson har undersökt saken.

Av: Jessica Johansson
Fotograf: Irmelie Krekin
Publicerad: 11 oktober 2018

Sara Stridsbergs aktuella roman Kärlekens Antarktis har fått en stor skara fans att jubla – som vanligt. Den som en gång fastnat för Stridsbergs romanvärldar kommer aldrig mer sluta längta efter ännu en. Men vad är det egentligen som får oss att älska? Stridsbergkännaren Jessica Johansson har undersökt saken.

1. Den feministiska blicken

I alla sina böcker bidrar Stridsberg med en feministisk blick på sina romankaraktärer, och porträtterar personer som inte är som kvinnor traditionellt ”ska” vara. Media och den manliga blicken tröttnar på kvinnorna när de inte längre är unga och gäckande objekt. Sara Stridsberg viker inte med blicken, utan låter oss följa Lolita-karaktären Dolores upp i vuxen ålder i Darling River. När det gäller mordhistorier brukar fokus vara vem mördaren är och varför han begick mordet. Stridsberg struntar i mördarens motiv och personlighet och låter oss följa det kvinnliga offrets berättelse från döden i Kärlekens Antarktis (provläs här). Ingen orkade se Valerie Solanas när hon dog i misär på ett socialfallshotell. Ingen förutom Stridsberg, i Drömfakulteten.

Läs även: Ett utdrag ur Sara Stridsbergs älskade Kärlekens Antarktis

2. Maxade miljöbeskrivningar

Ibland känns det som att romankaraktärernas känslor och verklighetsuppfattning återspeglas i Stridsbergs miljöbeskrivningar. Naturen är hela tiden närvarande – obehaglig eller lockande. Det här förstärker de tydliga stämningarna och miljöerna. I Kärlekens Antarktis kastas läsaren t ex in i ”någon sorts skymning, men ingen sol, ett brunaktigt regnljus som sjönk över landskapet.”

3. Stråk av verkligheten

Ofta har Stridsberg jobbat med så kallade fiktionaliseringar – alltså att man tar ett stråk av verklighet och sedan broderar fritt runtomkring. Det har hon gjort med simmerskan Sally Bauer, feministikonen Valerie Solanas, mentalsjukhuset Beckomberga, mor och dotter Bouvier Beale, den fiktiva Lolita-karaktären osv. Nu senast har vissa påpekat likheter mellan romanvärlden i Kärlekens Antarktis och det uppmärksammade Da Costa-fallet på 1980-talet. Det här är förstås fascinerande som läsare, att tänka att det kan ha varit precis såhär. Eller helt annorlunda.

4. Citat som detta ??

Om femhundra år har spåren efter oss sopats igen i de stora städerna, då har rovfåglarna intagit flygplatserna och bilfabrikerna och rådjuren promenerar omkring ensamma på Michigan Avenue. Skyskrapan svajar lätt i vinden, det är som om världen kantrar, jag känner kontinentalplattorna röra sig under oss och den avlägsna pulsen från Atlantens vågor som drar månens silver till sig, kräldjuren för evigt fastfrusna i berget under oss. Träden kommer att glömma oss, att vi har varit här. En mikrosekund av evigheten
/Ur pjäsen American Hotel, som finns i boken Nelly Sachs kommer aldrig fram till havet.

5. Romankaraktärer som känns verkliga

Romankaraktärerna blir så starka, närvarande och påtagliga att åtminstone jag kan undra hur de har det nuförtiden och vad som hände sedan. Kanske för att det är så sorgliga öden, inte feelgood direkt. Och att stämningen är så tydlig, en klang som stannar kvar. Det är som om allt vore på riktigt.

Var börjar jag?

 För att guida dig rätt har vi fixat en snabbguide till Sara Stridsbergs böcker. Hoppas att du hittar en ny favorit!

Happy Sally (2004).

I sin debutroman skapar Sara Stridsberg en fiktionalisering av simmerskan Sally Bauer, som blev den första skandinaven att korsa engelska kanalen precis innan andra världskriget bröt ut. En fragmentarisk berättelse om besatthet och vatten.

Boken finns här.


Drömfakulteten (2006) 

Här möter vi Valerie Solanas i silverkappa, vinglande genom nattliga parker. I utkanten av 1960-talets konstvärld får läsaren följa med på en undergångsberättelse genom Warhols The Factory, trasiga klänningar, rosa himlar och ett sunkigt socialfallshotell där döden väntar.

Boken finns här.


Darling River (2010)

Utifrån Nabokovs Lolita-karaktär uppstår olika berättelser. Om aphonan som tillfångatagits i Paris och tränas till att börja teckna. Om Lo som åker runt på nätterna i sin pappas Jaguar genom brinnande skogar.

Boken finns här.

 

Beckomberga. Ode till min familj

Jimmie Darling hamnar på Beckomberga mentalsjukhus, vilket leder till att hans dotter Jackie tillbringar alltmer tid där. Bland de psykiskt sjuka patienterna, de excentriska läkarna och i trädgården som omgärdar sjukhuset.

Boken finns här.


Kärlekens Antarktis (2018)

En ung kvinna blir brutalt mördad i skogen. Hon har haft ett sorgligt liv kantat av prostitution och missbruk. Men efter döden blir hon kvar. De hon inte hade så bra kontakt med i livet – barnen, föräldrarna – vakar hon nu över med öm blick.

Boken finns här.

Bubblare

Har du läst alla romaner hundra gånger om och vill ha mer? Oroa dig inte, Det finns även två pjäsböcker: Medealand och andra pjäser samt Nelly Sachs kommer aldrig fram till havet. Novellen American hotel och barnboken Mamman och havet med illustrationer av Anna-Clara Tidholm kanske kan lindra abstinensen annars.



Av Jessica Johansson – Stridsbergkännare, skribent, illustratör och admin i Facebookgruppen Litteraturgäris

Fakta

Missa inget

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill gärna prenumerera på SelmaStories nyhetsbrev. Här kan du läsa hur vi hanterar dina personuppgifter.

En sida till? Fortsätt läs!