Egentligen är nyårslöften rätt meningslösa. Det där dåliga samvetet man kan känna efter storhelgernas excesser, men nästa år DÅ minsann ska du börja ett nytt liv; sluta röka, dra ner på alkohol, äta mindre socker. Den goda intentionen varar sällan längre än årets första vecka så visst är det konstigt att man upprepar detta år efter år. Men om du nu ändå vill lova något inför det nya året, varför inte att bli lite snällare? Vara extra schysst mot dina medmänniskor, visa hänsyn och försöka sätta dig in i andras situation. Här kommer tre råd om hur du kan göra livet lättare för biblioteks- och annan servicepersonal.
Tänk på att du inte bara är kund/besökare/gäst, du är också en del av någon annans arbetsmiljö. Du bestämmer själv om du bidrar positivt eller inte. Försök till exempel ha överseende om tekniken krånglar. Personalen blir inte mindre stressad av att få en utskällning för något de absolut inte rår för. Ha även tålamod när det är rusningstid och köerna ringlar sig. Tänk på att de som står före dig i kön har fått vänta lite längre än du. Avstå gärna från att demonstrativt pusta och stånka över väntetiden för att sedan först när det blir din tur makligt börja leta efter legitimationen. Kön fortsätter även efter dig och andra har också tider att passa.