Arga bibliotekstanten:
Boktips

Arga bibliotekstanten: "Lova att bli lite snällare inför det nya året"

Minns ni citatet som satt inramat på väggen hos karaktären Noora i Skam? Det stod: ”Alla du träffar för en kamp du inte har en aning om. Var snäll. Alltid.” I Arga bibliotekstantens nyårskrönika ger hon oss en så klok uppläxning att vi nästan får lust att brodera det där citatet på en kudde.

Av: Arga bibliotekstanten
Publicerad: 19 december 2019

Minns ni citatet som satt inramat på väggen hos karaktären Noora i Skam? Det stod: ”Alla du träffar för en kamp du inte har en aning om. Var snäll. Alltid.” I Arga bibliotekstantens nyårskrönika ger hon oss en så klok uppläxning att vi nästan får lust att brodera det där citatet på en kudde.

Egentligen är nyårslöften rätt meningslösa. Det där dåliga samvetet man kan känna efter storhelgernas excesser, men nästa år DÅ minsann ska du börja ett nytt liv; sluta röka, dra ner på alkohol, äta mindre socker. Den goda intentionen varar sällan längre än årets första vecka så visst är det konstigt att man upprepar detta år efter år. Men om du nu ändå vill lova något inför det nya året, varför inte att bli lite snällare? Vara extra schysst mot dina medmänniskor, visa hänsyn och försöka sätta dig in i andras situation. Här kommer tre råd om hur du kan göra livet lättare för biblioteks- och annan servicepersonal.

Tänk på att du inte bara är kund/besökare/gäst, du är också en del av någon annans arbetsmiljö. Du bestämmer själv om du bidrar positivt eller inte. Försök till exempel ha överseende om tekniken krånglar. Personalen blir inte mindre stressad av att få en utskällning för något de absolut inte rår för. Ha även tålamod när det är rusningstid och köerna ringlar sig. Tänk på att de som står före dig i kön har fått vänta lite längre än du. Avstå gärna från att demonstrativt pusta och stånka över väntetiden för att sedan först när det blir din tur makligt börja leta efter legitimationen. Kön fortsätter även efter dig och andra har också tider att passa.

“Avstå gärna från att demonstrativt pusta och stånka över väntetiden för att sedan först när det blir din tur makligt börja leta efter legitimationen”

Ta ansvar för din bristande planeringsförmåga. Det går inte att trolla fram böcker som inte finns på plats, det spelar ingen roll om du har tenta i morgon. Att skrivaren krånglar när du vill skriva ut en flygbiljett i sista minuten är ingen annans fel, så ta inte ut din frustration på personalen. Du har fått övertidsavgift? Det är bara att tugga i sig den redan förvarnade konsekvensen av att inte lämna tillbaka i tid.

Undvik att inleda samtalet med anklagelser. Som när en låntagare frågade: Var har ni gömt kopiatorn NU DÅ? Då hade den flyttats till motsatta sidan mer än ett år tidigare, och innan dess hade den stått på samma ställe så länge vi kunnat minnas. Hon fick det dock att låta som att vi inte bara gömt undan den på pin kiv utan lyckades dessutom insinuera att det skedde på regelbunden basis. (Jag ska inte ljuga, tanken på att gömma den permanent har slagit mig vissa dagar då vi haft med riktiga kopieringshaverister att göra, men det har hittills stannat vid det.) Ett trevligare och mindre konfrontativt sätt att ställa en fråga kan ju annars vara: ”Hej, var står kopiatorn?” Det blir liksom bättre stämning från början.

“Man måste kanske inte alltid le men att säga hej och tack är en lägstanivå som alla kan nå upp till”

Man måste kanske inte alltid le men att säga hej och tack är en lägstanivå som alla kan nå upp till. Tänk på att världen inte bara kretsar kring dig och dina behov. Vänlighet leder till mer vänlighet. Jag vågar lova att detta är ett nyårslöfte som är enkelt att uppfylla och ger så mycket tillbaka att det håller betydligt längre än ”äta mindre socker”. Ta en pepparkaka till vetja, så blir du kanske ännu snällare. Läs många böcker så övar du upp din inlevelseförmåga.

Gott och extra snällt 2020 på er!

Läs mer: 5 citat av Arga bibliotekstanten som får oss att gråta av skratt

En sida till? Fortsätt läs!