– Det var en lättnad att skriva om någon annans olyckliga familj.
Edward St Aubyn har avslutat sina självrannsakande romaner om Patrick Melrose, en skrivprocess han beskriver som ”en svår prövning”. Böckerna skildrar den välbärgade Melroses resa från barndom till vuxenliv, från övergrepp till överdoser och sedan överlevnad. Det är mörka romaner fyllda av våld, missbruk och en vass ironi, och förra året kom miniserien Patrick Melrose, med Benedict Cumberbatch i huvudrollen, som är baserad på böckerna. Nu skriver författaren om en dysfunktionell familj som inte har något att göra med honom personligen. Vi träffar honom i början av december när han i Sverige för att marknadsföra Dunbar – en modern tolkning av Kung Lear.
I Dunbar har Kung Lear förvandlats till mediemogulen Henry Dunbar som desperat försöker rädda sitt imperium. Samtidigt konspirerar två av döttrarna, Abby och Megan, att ta över affärerna och den tredje, Florence, försöker rädda sin pappa. St Aubyn menar att det finns flera likheter mellan Melrose-böckerna och Dunbar.
– Dunbar handlar om maktmissbruk, vilket också är ett viktigt tema i Melrose-böckerna. Så där finns en koppling. Men Dunbar handlar mer om maktmissbruk på världsarenan och dess politiska och finansiella konsekvenser snarare än maktmissbruk i hemmet, säger han.