Sarah Vaughan rättegångsthrillern <i>Hennes rykte</i>:
Författarna

Sarah Vaughan rättegångsthrillern Hennes rykte: "Jag vill få läsaren att fråga sig: hur skulle jag bete mig?"

Hennes rykte är en rättegångsthriller som väcker många tankar kring vad kvinnor i det offentliga tvingas handskas med. Idén väcktes när författaren Sarah Vaughan läste om en kvinnlig parlamentsledamot med inte mindre än nio lås på sin ytterdörr.

Av: Johanna Stenius
Fotograf: Johnny Ring
Publicerad: 01 juli 2022

Hennes rykte är en rättegångsthriller som väcker många tankar kring vad kvinnor i det offentliga tvingas handskas med. Idén väcktes när författaren Sarah Vaughan läste om en kvinnlig parlamentsledamot med inte mindre än nio lås på sin ytterdörr.

Berätta om din bok, Hennes rykte! 

— Hennes rykte är en politisk thriller, ett rättegångsdrama om en parlamentsledamot från Labourpartiet som ställs inför rätta för mord efter att en tabloidjournalist som hon samarbetat med hittats död i hennes hus. Romanen handlar om de påfrestningar som kvinnor i det offentliga livet och tonårsflickor utsätts för och innehåller teman som trakasserier, hämndporr och politiska rättigheter.

Varifrån kom inspirationen till berättelsen? 

—  Idén kom när jag läste en intervju med en kvinnlig parlamentsledamot som hade nio lås på sin ytterdörr på grund av de övergrepp hon hade utsatts för. Samtidigt berättade en annan kvinnlig parlamentsledamot, som hade varit högljudd motståndare till Brexit, om hur hennes mamma fick obscena brev. Min egen parlamentsledamot utsattes för en person som lade ut bilder på hennes hus på Facebook, komplett med byggnadsställningar (det höll på att rustas upp) och med kommentaren att han hade köpt lite rep. Jag undrade hur det skulle vara att känna sig attackerad på detta sätt – via sociala medier, av väljare, och till och med genom sms eller brev som skickas med posten.

Detta är en roman som utforskar den mörka sidan av sociala medier för kvinnor. Vad är det som intresserar dig som författare mest när det gäller sociala medier i samband med skrivandet av spännande thrillers?

— Jag har upptäckt att sociala medier är oerhört användbara för att nå ut och för att kommunicera med andra författare. Men det råder ingen tvekan om att de kan vara enormt problematiska, och jag använder dem i Hennes rykte för att skapa spänning och introducera hot. Nättrollens anonymitet innebär att kränkningar kan vara särskilt elaka och obevekliga.

“Jag hade bevakat mordrättegångar som journalist och visste därför, innan jag började forska, hur dramatiska de kunde vara”

Har ditt tidigare arbete som nyhetsreporter och politisk korrespondent påverkat några av scenerna eller karaktärerna i den här romanen?

— Precis som i Efter skandalen tror jag inte att jag hade kunnat skriva den här romanen utan att ha arbetat på The Guardian i elva år som nyhetsreporter och politisk korrespondent. Min erfarenhet av att arbeta som journalist i Westminster var förmodligen till störst nytta: jag använde mig av The Guardians kontor i underhuset för att beskriva bokens tidning Chronicles överfulla kontor. Skämten och kamratskapet på nyhetsredaktionen och pressen på att få fram bra historier kommer alla från den världen. Jag tror också att min erfarenhet gav mig självförtroende nog att kontakta flera parlamentsledamöter och fråga om jag kunde intervjua dem. Det råder ingen tvekan om att det är ett slags passerkort att kunna säga att man har arbetat där själv: mina intervjupersoner visste att jag förstod förhållandet mellan politiker och politiska reportrar och att jag inte skulle bryta deras förtroende. Jag hade bevakat mordrättegångar som journalist och visste därför, innan jag började forska, hur dramatiska de kunde vara.

Vad hoppas du att läsarna ska upptäcka i Hennes rykte?

— Bra fråga! Jag hoppas att läsarna kommer att upptäcka välutvecklade karaktärer som de känner sympati för även om de inte tycker om dem i alla avseenden, en handling som får dem att vilja läsa in på natten, rättsscener som får dem att döma och omvärdera, och aktuella teman — om kvinnohat och makt — som får dem att tänka efter. Även om jag anser att en romans främsta uppgift är att distrahera och underhålla, vill jag också provocera läsarna och få dem att fråga sig: hur skulle jag bete mig?

“Jag kanske alltid var menad till att gå över till den mörka sidan!”

Dina andra romaner är också thrillers – vad älskar du med den genren?

— Innan jag skrev Efter skandalen skrev jag två romaner som definierades som ”kvinnofiktion” men med mörka inslag. I den första finns det inslag av sexuella övergrepp, liksom karaktärer som lider av bulimi och återkommande missfall, och i den andra fanns det sexuella övergrepp (igen), självmord och död, så jag kanske alltid var menad till att gå över till den mörka sidan! Jag började skriva skönlitteratur vid 40 års ålder och när jag nu närmar mig slutet av det decenniet (aargh!) antar jag att jag har blivit allt mer medveten om att livet kan vara svårt och att individer kan vara trasiga. Mina thrillers – Efter skandalen, Små katastrofer och Hennes rykte faller inom denna genre – låter läsaren konfrontera svårigheter, skador och faror och erbjuder också förhoppningsvis en lösning.

 

Källor: The Booktopian, BetterReading, Goodreadingreputation

Köp <i>Hennes rykte</i> här

Köp Hennes rykte här

Lyssna på <i>Hennes rykte här</i>

Lyssna på Hennes rykte här

Läs mer