Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg
Artiklar

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

En av Sveriges genom tiderna största dramatiker och författare är död. Lars Norén skrev över 100 pjäser och har kallats för vår tids Strindberg. Under karriären som sträcker sig över decennier skrev han framför allt om människor i samhällets marginaler men också närgånget om sin vardag.

Av: Johanna Stenius
Fotograf: Lina Ikse & Bobo Ericzen
Publicerad: 29 december 2021

En av Sveriges genom tiderna största dramatiker och författare är död. Lars Norén skrev över 100 pjäser och har kallats för vår tids Strindberg. Under karriären som sträcker sig över decennier skrev han framför allt om människor i samhällets marginaler men också närgånget om sin vardag.

Den 26 januari 2021 kom beskedet att dramatikern, poeten och författaren Lars Norén avlidit i sviterna av covid-19. Han anses vara vår största dramatiker vid sidan av August Strindberg. En gigant i teatervärlden, inflytelserik och internationellt hyllad. Under nästan 60 år skrev han poesi, dramatik och skönlitteratur om våra grundläggande existentiella frågor. Han var också verksam som regissör vid Dramaten, teaterchef vid Riksteatern och konstnärlig ledare för Folkteatern i Göteborg.

Lars Norén föddes 1944 i Stockholm. Vid sex års ålder flyttade familjen till Genarp i Skåne där pappan drev ett järnvägshotell. Det var en plats befolkad med människor från alla samhällsklasser, och uppväxtmiljön har dykt upp i några av hans mest uppmärksammade skådespel.

Han började skriva i tonåren och debuterade redan som 19-åring med Syrener, snö (1963) som följdes av flera diktsamlingar. Dikterna präglades av medvetandeströmmar och surrealistiska bilder och han beskrevs som en originell poet. Det stora genombrottet som dramatiker kom i början av 80-talet med pjäsen Natten är dagens mor och uppföljaren Kaos är granne med gud. Dessa betraktas idag som moderna klassiker och räknas till några av hans mest kända. I slutet av 80-talet skrev han den så kallade borgerliga kvartetten. Det var pjäser som med svart humor skildrade ångest och kaos i den prydliga familjeidyllen, och som gav upphov till uttrycket ”Norénjul”. Pjäsen 7:3 som sattes upp på Riksteatern 1999 blev hans mest kontroversiella. Tre fångar från Tidaholmsanstalten deltog då på scen och vid en permission deltog en av de medverkande vid polismorden i Malexander.

När SVT:s teaterkritiker Anna Hedelius under tisdagens Kulturnyheterna blickade tillbaka på hans dramatikerkarriär sa hon så här:

– Han var gränslös som konstnär på många sätt, oavsett vilken värld han rörde sig i gjorde han det med en enorm nyfikenhet och människokännedom. Det spelar ingen roll om vi befann oss i ett överklasshem på Östermalm i Stockholm eller bland människor på samhällets absoluta bottenskikt.

Lars Norén var en mästare på att skildra det svenska svårmodet och hans dramatik har beskrivits som becksvart. Men när Kultursverige nu minns dramatikern lyfter många hans humor. Poddprofilen Sigge Eklund menar att Norén är Sveriges största komiker någonsin och skådespelaren Krister Henriksson som minns en stor man beskriver honom som ”fnissig” i en kommentar till Svenska Dagbladet.

– Jag minns så väl första gången jag träffade honom. Jag var lite spänd och jag blev förbluffad för att han var så fnissig. Det blev så underligt i förhållande till det han skrev, som var stilistiskt och stramt. Och så var han så larvig i sitt personliga förhållningssätt, och det menar jag verkligen kärleksfullt.

Det var Albert Bonniers Förlag som av familjen fick den sorgliga uppgiften att meddela Lars Noréns bortgång under tisdagen. Han har varit författare på förlaget sedan tidigt 60-tal och Eva Bonnier var under många år hans förläggare.

– Lars Noréns betydelse som författare och dramatiker är näst intill omöjligt att formulera just nu i ett par meningar, men han var en av vår tids största. För mig personligen, som Lars Noréns förläggare, har vårt samarbete varit oerhört stimulerande under många år, säger hon i ett pressmeddelande från förlaget.

Det är också Albert Bonniers Förlag som gett ut hans kända och omfångsrika dagböcker. När En dramatikers dagbok, denna tegelsten som spände under fem år av hans liv, gavs ut 2008 var det innan Karl Ove Knausgårds romansvit ”Min kamp” och den våg av autofiktiv litteratur som sedan följde. Det har sedan dess kommit flera delar och en av dem som funnit tröst i hans vardagsbetraktelser är kulturjournalisten Sara Abdollahi. I en text i Svenska Dagbladet skriver hon att hans dagböcker räddade hennes liv. Att författaren blev hennes räddaren i nöden.

– Inte många författarskap förändrar ens tillvaro i grunden. Att läsa honom får mig att förvandlas. Genom Norén utvidgas världen och blicken, det som sägs och det som aldrig kan sägas. Det finns en känslighet och precision i språket som gör mig lycklig.

13 böcker av Lars Norén

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

En vacker samling för poesiälskaren. Lars Noréns poesi gjorde starkt avtryck under sextio- och sjuttiotalet. Dikterna präglades av medvetandeströmmar och surrealistiska bilder och han beskrevs som en originell poet. Nu finns Avgrunden är ljus ute som samlar många av Noréns dikter.

Köp boken här.

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

Lars Noréns fjärde dagboksvolym med anteckningar från 2015 – 2019 som kom i fjol.

”27 augusti 2015
Om någon förblir uthållig nog att fortsätta läsa den här boken beror det nog på samma vilja som jag har i min uthållighet att fortsätta att skriva den, det vill säga leva.”

27 februari 2019
”Mitt liv skulle vara tråkigt om det inte vore mitt. – Hur har jag inte längtat efter det tråkiga, enahanda, enkla, vardagliga, återkomsten i upprepningen som kan formuleras i filosofiska termer. Snart skall jag inte längre kunna skilja på upprepning och återkomst. Samma rum stiger jag in i för andra gången, därför att det kommer tillbaka till mig, där jag kan dagligen glädja mig åt det heliga dramat.”

Köp boken här.

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

Den andra delen av Lars Noréns samlade textfragment.

”Det viktigaste i mitt liv har varit det oavslutade, det
flyktiga, tillfälliga – allt det som jag varit medveten om
att jag inte har lagt märke till
Man måste finna sig i att vara en sökande när man inte blev
en funnen
Nej, vi är inte i världen, vi är världen
Vi, de sena, som kommer sist är de som först anländer
till en allt igenom förändrad värld”

Köp boken här.

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

Lyrisk prosabok från 2017.

”Är det här en del av mina minnen Har jag
redan börjat skriva på dem Eller förbereder jag mig bara
står så att säga i startgroparna Hur långt har jag kommit
Jag skämtar inte Jag har inte bett om frihet Jag vill
bara att de skall lämna mig ifred Jag har inga egna saker
att ta med mig De ville att jag skulle ta emot en plastpåse
där de hade lagt de kläder som jag bar när jag kom dit
fjorton år gammal Det måste ha varit sommar då”

Köp boken här.

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

Den tredje delen av Lars Noréns En dramatikers dagbok som nominerades till Augustpriset.

”Dagboken lämnar på sätt och vis sig själv. Den hålls uppe, eller hänger i den ångest som är tiden, i själva frånvaron av en bok. – Arbetat länge, utan känslor, med fragmenten, ända tills skärpan brast. I fragmenten kan jag överge mig själv. I dagboken bevarar jag på något sätt mig själv, i varje fall genom språk. Jag kan inte beskriva det. Jag bevarar mina förbindelser med mig själv, tills också de skall brista. Det är själva tidens flöde, flod, ström, rinnande insamlande av tillfälligheter och grundbetingelser som jag försöker se igenom för att i det jag ser se vad som finns under den, som skulle kunna vara något bestående och oföränderligt. Men ibland föreställer jag mig att själva dagboksskrivandet är ett sätt att bevara sig själv genom att försvinna. Genom ett försvinnande.”

Köp boken här.

Läs mer: 8 fascinerande författardagböcker att sluka

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

Stoft från 2016 var Lars Noréns första diktsamling på över 30 år.

”Läsare som ger sig i kast med den kommer att finna sina egna platser. De ljusa ögonblick där tiden står stilla och allt är stoft och damm. Dikten formulerar det bättre: ”en kort lycka som det gör för ont för att tala om” – Anna Hallberg, Dagens-Nyheter

Köp boken här.

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

Fragment innehåller drygt femhundra textfragment av Lars Norén. Ett sextiotal av dem presenterades på Moderna museet hösten 2013.

Köp boken här.

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

Prosaverk av Lars Norén som gavs ut 2014.

”Jag är snart ensam med mig själv, som jag helst av allt har önskat mig. Jag talar långsamt. Jag pratar utan ord. Det får vara med orden. När kunde de någonsin säga något. De är inga följeslagare. De skulle ha gett värme. De skulle ha varit som en annan sorts rock. Mänskligare. Historia. Underhållning. Försakelse. Upprättelse. För att inte säga avskapelse. Dagen en stund till med obarmhärtigt ljus. Det vackraste. Det sista. Det sista ljuset. Genom ord igen. Jag står ensam i min låt oss säga kyrka, med händerna hårt pressade mothuvudet, ibland runt huvudet, allt hårdare, en mindre värld”

Köp boken här.

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

Filosofins natt från 2012 var Lars Noréns första skönlitterära prosaverk sedan 70-talet.

”Orden död, dunkel, mörker, skugga, de finnsinte längre. Ja, de finns naturligtvis därför att de har funnits, men inte på något annat sätt. De har till slut angripit sig själva. Till slut finns inte. Slutet sägeringet. Min kropp angriper sig själv, det är ett känt faktum. Mitt språk angriper sig självt, tills det bara återstår ruinstäder. Ruin, det finns ett tag till. Det skymmer i mitt så kallade inre, tänker jag. Min väg är ljus.”

Köp boken här.

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

Skuggpojkarna är den andra delen i Lars Noréns trilogi Morire di Classe. Likt den tidigare omtalade pjäsen Personkrets 3:1 är scenen en del av samhällets frånsida och vi möter här sju fångar i ett svenskt fängelse. Skuggpojkarna utkom i samband med att pjäsen hade premiär på Dramaten Elverket i oktober 1999.

Köp boken här.

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

Lars Noréns första roman Salome, Sfixerna från 1968. I olika dramatiska avsnitt utforskar författaren begäret efter den kärlek som romanjaget inte vågar hoppas på.

Köp boken här.

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

2013 utkom Lars Norén med den andra delen av en En dramatikers dagbok med anteckningar mellan 2005 och 2012.

”Gjorde klart dagboken, antecknade. Jag har det jag behöver, mer än nog. Jag vill inte se mer. Jag vill inte höra mer. Det enda jag vill är att befria mig från själva musiken i mitt inre, den som tar så mycket tid och inte leder mig någonstans. Den är bara ett enkelt mörkt rum. Det kommer inga ord inne i det. Det säger inget. Det är väl en sorts flykt och undanflykt. Jag är inte intresserad av mig. Jag tror visserligen på det unika autentiska jaget, och är det bara en konstruktion är det ändå den bästa konstruktion vi har skapat för att kunna fortsätta att söka mening. Ett jag har ju nästan inga gränser. Det är den största stad som kan finnas, och där gator, förbindelser, nät trasas sönder försöker vi finna nya vägar ut, bort. Det är ingen metafor. Jag vet inte hur många år mitt jag har varit en totalt sönderbombad stad, där ändå så mycket har varit helt och kunnat användas till nya byggen att det har funnits anledning att fortsätta.”

Köp boken här.

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

Få svenska böcker har varit så omdebatterade som Lars Noréns En dramatikers dagbok som kom 2008. Verket på drygt 1600 sidor spänner över fem år av hans liv. Det här är pocketutgåvan av den andra volymen med dagboksanteckningar mellan 2002 och 2005.

”Det väsentliga i ”En dramatikers dagbok”, det som skandaletiketten skymmer, är dess exakta, vackra och intelligenta gestaltning av ett medvetande, det som tillhör vår störste samtidsdramatiker.” Svenska-Dagbladet

Köp boken här.

Lars Norén – teatergiganten som var vår tids Strindberg

Få svenska böcker har varit så omdebatterade som Lars Noréns En dramatikers dagbok som kom 2008. Verket på drygt 1600 sidor spänner över fem år av hans liv. Det här är pocketutgåvan av den första volymen med dagboksanteckningar mellan 2000 och 2002.

En dramatikers dagbok ställer uppfordrande frågor, inte först om Kultur-Sverige, inte främst om Lars Norén, utan först och främst om dig själv och ditt eget liv.”  Sydsvenskan

Köp boken här.

INTERVJUER, TÄVLINGAR OCH ERBJUDANDEN FRÅN ADLIBRIS OCH BOOKBEAT, MEN FRAMFÖR ALLT – MASSOR AV BOKTIPS!

Prenumerera på Selmas boktips

Ja tack, jag vill gärna prenumerera på SelmaStories nyhetsbrev. Här kan du läsa hur vi hanterar dina personuppgifter.

En sida till? Fortsätt läs!